Beweging en zo...

Bewegen in het voorjaar het ideale seizoen!

Geeft het voorjaar jou ook een extra motivatie? 

Bewegen in het voorjaar geeft je weer energie

 

De dagen worden langer, de weide en de natuur kleurt weer groen en ook het aantal uren licht neemt toe. In de namiddag zal het niet super donker zijn en kun je buiten bewegen, zonder de kou van de winter of  de hitte van de zomer. 

De lente is eigenlijk ons ideale moment voor een frisse start. Het staat symbool voor een nieuw begin en het is hét moment om je energie om te zetten in actie!

 

Opstarten

 

Nu zal het opstarten bij ons niet zo’n spektakel zijn als die bij dansende koeien wanneer ze los worden gelaten. Maar toch, voor mensen die het liefst buiten bewegen is het na de lange winter weer genieten in het voorjaar. Het is toch heerlijk om de zon weer op je gezicht te voelen. Vitamine D op te doen, de lentelucht op te snuiven en je hoofd even helemaal leeg maken.

 

Dit herken je vast tijdens het voorjaar

 

Als de lente aanbreekt, begint ook de zorg om er goed uit te zien. En voor velen is het richting zomer, tijd om met diëten en lichaamsbeweging te beginnen. Dezelfde maat kleding en zwemkleding als vorig jaar is dan de wens en het minimale doel. 

Maar niet alleen er goed uitzien op het strand maar ook de gezondheid speelt natuurlijk een grote rol. Het is dé periode die we met z’n allen als excuus gebruiken om te bewegen en op dieet te gaan. De lente is ook hét moment om weer energie op te doen en je voorbereiden op een heerlijk fitte zomer.

 

Bewegen wordt steeds meer gezien als medicijn

 

Wist je dat bewegen steeds meer wordt gezien en ervaren als medicijn tegen ziekten zoals diabetes 2, hart-, en vaatziekten, chronische vermoeidheid en Burn-out. Bewegen helpt om fysieke en mentale klachten te voorkomen en terug te dringen. Uit onderzoek is ook gebleken dat bewegen je immuunsysteem versterkt.

 

Je kunt vaak het nuttige met het aangename combineren. Een voorbeeld? Klets gezellig bij met vriendinnen of vrienden tijdens een wandeling door de natuur in plaats van thuis op de bank. Van buiten bezig zijn krijg je vanzelf nieuwe energie. 

Grijp de lente aan om (weer) te sporten! En heel belangrijk: doe iets wat je leuk vindt, want alle voordelen daargelaten, als je geen plezier hebt in het sporten, dan houd je het nooit vol.

 

Ook in het voorjaar is het weer soms wisselvallig

 

Bij ons in Nederland kan het weer ook behoorlijk wisselvallig en onstabiel zijn. Houdt dus altijd de weerberichten in de gaten (weerradars) en pas daar je kleding op aan. Denk er ook aan om bij zonnig weer een zonnebril en zonnebrandcrème te gebruiken. En blijf drinken, droog jezelf niet uit.

 

Ik heb tijdens de winter niets gedaan

 

Heb je tijdens de winterperiode niet of nauwelijks aan sport of bewegen gedaan? Vind je het lastig om (weer) te starten? Lees dan mijn blog: Een lange periode niet gesport.

Want hoe je het ook wendt of keert, door te sporten kom je lekkerder in je vel te zitten. Je voelt je fitter, aantrekkelijker en je bent mentaal sterker. Omdat je beweegt, gaat ook je stofwisseling omhoog, wat er weer voor zorgt dat je sneller afvalt.

 

Maar het belangrijkste is dat je met plezier sport, want het moet het natuurlijk ook leuk zijn.

 

Kom vandaag nog in beweging!

 

Bewegen kan dus heel gemakkelijk zijn als je iets doet wat jij leuk vindt en waar jij gelukkig van wordt. 

 

  • Waar voel jij je fijn bij en wat vind jij belangrijk? 

  • Sport je graag buiten? 

  • Daag je jezelf graag uit? 

  • Ben je een teamsporter? 

  • Sport je graag in je eentje? 

  • Wil je zelf bepalen wanneer je gaat? 

 

Denk daarbij eens verder dan wat je altijd al hebt gedaan en doet.

 

Heb jij al het voorjaars sportgevoel en wil je meer weten over de sportieve mogelijkheden kijk dan op de pagina "In-Beweging".

 

Zo, nu je sportkleding aan en bewegen in het voorjaar.

 

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.