Beweging en zo...
Bewegen jouw kinderen wel genoeg?

Bewegen jouw kinderen wel genoeg?

Sport of beweeg je te weinig als kind, dan ben je als volwassene ook vaak minder actief.

Kinderen bewegen steeds minder

 

Heb je de laatste cijfers van het NOC*NSF hebt gezien? Die laten je toch schrikken. In 2019 waren nog 1,3 miljoen kinderen tussen de zes en twaalf jaar elke week aan het sporten. Maar nu zijn dat er nog maar 800.000. Dat is een daling van 35%!

 

Op de basisscholen vallen de gymnastieklessen steeds vaker uit. Waardoor er daar ook minder gesport wordt. En dan zijn er ook nog scholen waar helemaal geen sportlessen gegeven worden. Zij kunnen geen gymleerkracht vinden, zijn platzak of hebben al een overvol lesrooster.

 

Uit allerlei eerdere onderzoeken en publicaties blijkt dat kinderen al jaren minder bewegen. En er meer achterstand is te constateren in hun motoriek.

Met de corona-epidemie kon het niet uitblijven dat dit ook een extra negatief effect heeft op het bewegen bij kinderen.

Dat is een slechte ontwikkeling, want wanneer je kind te veel zit kan dat op termijn noodlottig zijn.

 

Voldoende beweging is van belang voor zowel de fysieke als de mentale ontwikkeling van je kind. Dat gaan ze missen wanneer ze te veel zitten en te weinig bewegen.

Beweeggedrag wordt op kinderleeftijd al aangeleerd. Sport of beweeg je als kind te weinig, dan ben je als volwassene ook vaak minder actief. Willen we de komende generatie volwassenen gezond houden, dan is het belangrijk om op kinderleeftijd al veel te bewegen.

 

Bewegen, maar ook voeding zijn belangrijke ingrediënten voor het welzijn van kinderen. Het kan zelfs leiden tot betere schoolprestaties en minder uitval. Bewegen is goed, meer bewegen is beter.

 

Tips

 

Tot slot heb ik nog wat tips voor je wat jij kunt doen om je kind actief te krijgen en te houden.

 

  • Als ouders kun je helpen bij de houding en het gedrag van je kind wat betreft sport en bewegen.

 

  • Als ouder een positief voorbeeld te geven door zelf ook aan sport of beweegactiviteiten mee te doen.

 

  • Maak bewegen onderdeel van de dagelijkse gewoonte van je gezin.

 

  • Breng je kinderen naar plaatsen waar ze kunnen bewegen, sporten en spelen

 

  • Wees positief over sport en beweegactiviteiten van je kinderen en moedig ze aan

 

  • Laat kinderen ook nieuwe sporten uitproberen

 

  • Beperk de schermtijd van je kinderen (computer, tablet, mobiel, videogames en tv)

 

  • Moedig je kinderen aan om zelf leuke beweeg en sportactiviteiten te doen

 

Stimuleer beweging bij je kinderen!

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.