Recreatief bewegen
Twee tips om te beoordelen of je huidige gewicht gezond is

Drie tips om te beoordelen of je huidige gewicht gezond is

Zorgen over je gewicht? Effe meten.

Als je je zorgen begint te maken over je gewicht, kan het zijn dat je hebt gemerkt dat je kleding strakker gaat zitten of dat je geschrokken bent toen je vanmorgen op de weegschaal stond. Of misschien is het omdat een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg je heeft verteld dat je een hoge bloeddruk of een hoog cholesterolgehalte hebt en dat overgewicht een bijdragende factor kan zijn. De eerste stap is om te beoordelen of je huidige gewicht al dan niet gezond is.

1.Soms is wegen een obsessie geworden...

 

Er zijn mensen die elke dag op de weegschaal te staan. Elke dag wegen kan zorgen voor een obsessie met gewicht. Bij sommige mensen beïvloed dat zelfs het ochtend humeur. Niet doen want het is eigenlijk vrij zinloos, omdat je lichaamsgewicht dagelijks kan schommelen met 1-2 kg. Er zijn legio redenen aan te wijzen waarom je gewicht kan afwijken, zoals de hoeveelheid zout die je eet, hoe je hormonen zich gedragen, hoe je stoelgang op dat moment is en hoeveel vocht je vasthoudt.Naar mijn mening is elke dag wegen geen goed idee!

 

Het beste is om je eens per week te meten. Op dezelfde dag, op hetzelfde moment en zonder kleding.

Dus wordt niet chagrijnig als je gewicht van week 1 op week 2 een kilootje of twee afwijkt. Sta je elke week op de weegschaal en hou je het een aantal weken bij dan is de kans groot dat je een patroon gaat ontdekken

Dus laat die weegschaal niet je leven niet beheersen. Focus op gezondheid, goede voeding en beweging en laat dat nummertje op de weegschaal zoveel mogelijk los. Kun je niet zonder, probeer het wegen dan tot maximaal één per week te beperken en kijk naar het groter geheel.

 

2. Ja maar, ik ben flink stevig geworden. Hoe bepaal ik nou of ik een gezond gewicht heb?

 

Dat doe je met de Body mass index voor volwassenen of BMI

 

Een startpunt om te bepalen of u een gezond gewicht heeft, is het berekenen van uw “body mass index” (BMI). Voor de meeste mensen is BMI een betrouwbare indicator van lichaamsvet. Het wordt berekend op basis van uw gewicht en lengte.

 

De body mass index (BMI) is een maat die de massa en lengte van een persoon met elkaar in verband brengt . Deze relatie is bedacht door Adolphe Quetelet en wordt daarom ook wel de Quetelet-index genoemd.

De body mass index wordt berekend door de massa (gewicht) van een persoon (uitgedrukt in kg) te delen door het kwadraat van zijn lengte (uitgedrukt in meters).

 

Deze index wordt gebruikt om overgewicht en obesitas bij (let op)volwassenen te identificeren

 

Voorbeeld: 

 

Als je bijvoorbeeld 65 kilo weegt en je bent 1,70 meter lang, dan bereken je je BMI als volgt: 65 gedeeld door 1,7 gedeeld door 1,7 = 22,5.= BMI 

3. Buikje? Zo meet je de middelomtrek:

 

Ga rechtop staan. Meet op je blote huid tussen je onderste rib (A) en de bovenkant van je bekken (B).

Houd het meetlint niet te strak, adem uit en lees je middelomtrek af.

Yoga

Naast andere technieken die zo eenvoudig en toegankelijk zijn, kan het  meten van de omtrek van je taille met een meetlint helpen om te beoordelen of er al dan niet vet aanwezig is. Dit kan ook een risico voor je gezondheid zijn . Dit is zo omdat bekend is dat de hoeveelheid vet in je buikomtrek gepaard gaat met een groter risico dan het aanwezige vet, bijvoorbeeld in de billen en dijen.

Henk en Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.

O ja... Vind je een artikel interessant en leuk, deel het dan a.u.b met je vrienden. Hoe meer mensen door mijn blogs gaan bewegen, hoe meer mijn missie slaagt!

Hierna lezen