Fietsen heeft zoveel voordelen! 

Fietsen houdt je fit, kan bijna overal en altijd 

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Fietsen is een prima  middel om gewicht kwijt te raken en je conditie en weerstand te verbeteren. Echt, fietsen heeft zoveel voordelen. Ga s'avonds een uurtje fietsen en je kunt ook nog eens beter slapen.

Lees in dit artikel hoe fijn fietsen is. 

 

Op de fiets naar je werkplek

 

Sommige mensen zijn in de  gelukkige omstandigheden dat hun werkplek is gevestigd in hun woonplaats. Dus zij klimmen 's Ochtends op hun fiets, rijden naar hun werk en 's Avonds weer naar huis. En dat voelt echt goed, na bijna zeven uur zittend te hebben doorgebracht.

 

Helaas is dit niet iedereen gegeven. Veel mensen zijn vanwege de grote afstand tussen huis en werk afhankelijk van hun auto of het openbaar vervoer en zitten daarna nog een lange periode op hun krent. En dat is zeker niet bevorderlijk voor je gezondheid. Maar gelukkig zijn er meer momenten waarop je je stalen ros wel kan beklimmen.

 

De fiets is een goede investering

 

Steeds meer mensen stappen op de fiets en dat gebeurt wereldwijd. Logisch, omdat fietsen leuk en gezond is. Een fiets is een goede investering, zowel in je gezondheid als het milieu en je portemonnee. Door dagelijks (als dat mogelijk is) woon-werk te fietsen beweeg je genoeg en spaar je jezelf de reiskosten uit. Maar fietsen is vooral leuk als onderdeel van sportief bewegen, want op de fiets kun je vele weekenden op avontuur.

 

Waarom op de trappers?

 

Omdat fietsen bijdraagt (net zoals wandelen, joggen en hardlopen)aan je gezondheid. Zo is dagelijks een halfuur fietsen al genoeg om ervoor te zorgen dat je een betere conditie hebt en minder last hebt van een hoge bloeddruk. Het zorgt ervoor dat je bloed nog wat meer wordt rondgepompt en dat afvalstoffen beter worden afgevoerd. Hierdoor verklein je de kans op van die dichtslibbende vaten.

 

Daarbij is fietsen ook goed voor de flexibiliteit van je bloedvaten en helpt het tegen stress en zo voelt het lichaam meer ontspannen. Natuurlijk doet elke duursport dat wel, maar een half uur fietsen kan iedereen wel en bij vele andere sporten moet je daar naar toe trainen.

 

Met fietsen kun je gemiddeld tussen de 350 en 1100 calorieën per uur verbranden. Het werkelijke aantal is onder meer afhankelijk van je tempo, het terrein en je gewicht.

 

Conditie verbeteren en afvallen?

 

Kijk, rustig fietsen is ook heerlijk. Maar een paar trappen meer (sportief fietsen) is een eenvoudige manier om je conditie te verbeteren, maar ook om af te vallen. Als je het goed opbouwt, neemt je uithoudingsvermogen toe. En je gaat merken dat er een positieve verandering optreedt in lichaamskracht, spierkracht en coördinatie. Zelfs voor al actieve en fitte mensen is sportief fietsen zeer geschikt. Ook hardlopers met een blessure kunnen op de fiets vaak hun conditie op peil houden.

 

Nederland Fietsland

 

Nederland is echt een fietsland. Dat merk je ook om je heen. Iedereen gebruikt wel eens de fiets voor een ritje naar de stad of gaat op de fiets naar het werk of naar school. Maar ook steeds meer mensen maken in het weekend een mooie fietstocht. Maar wat dacht je van een lekker dagje fietsen, met een lunch of een drankje halverwege de rit.

 

Dit is vooral leuk en gezellig maar je bent ook sportief bezig. Kinderen worden vaak beïnvloed door het gedrag van de ouders en door regelmatig met het hele gezin te fietsen draag je een hele goede en gezonde gewoonte over aan je kinderen.

Maar ook voor ouderen is fietsen natuurlijk erg gezond.

 

Je kunt natuurlijk ook de stadsfiets pakken

 

Je hoeft niet eens een speciale fiets, zoals een hybride, racefiets, mountainbike of elektrische fiets aan te schaffen. Pak gewoon die stadsfiets en hoppa lekker naar buiten een stuk fietsen. En als je fietstocht gaat maken vergeet dan niet om drinken mee te nemen. Het zal je nog verbazen wat je onderweg allemaal te zien krijgt en je bent goed bezig!

 

Fietsen bespaart u een lange lijst van aandoeningen en uitgaven aan medicijnen.

 

Kijk maar naar de onderstaande negen voordelen: 

 

  1. Als preventietool is het erg waardevol, omdat het beschermt tegen het risico van verschillende soorten ziekten.
  2. Fietsen is voor mensen van alle leeftijden.
  3. Als je trapt, stimuleer je je immuunsysteem en help je je lichaam om vet te verliezen, maar de lijst met fiets voordelen voor je lichaam is bijna eindeloos.
  4. Terwijl je fietst, blijven problemen en stress op de achtergrond. Je gaat zaken anders zien en er zijn zelfs mensen die vertellen dat ze daardoor zelfs tot oplossingen komen die ze anders niet zouden hebben gevonden.
  5. Slapeloosheid is een plaag voor veel mensen. Wat als ik je vertel dat een stuk fietsen mee kan helpen om meer en dieper te slapen?
  6. Vergeet natuurlijk niet om 2 uur rust te houden tussen de fietsactiviteit en de tijd om naar bed te gaan, zodat je lichaam ontspant en de lichaamstemperatuur daalt.
  7. Lichamelijke beweging zorgt ervoor dat je spijsvertering sneller en efficiënter gaat werken. Het sneller werken van je darmen, in combinatie met het vermogen om méér water op te nemen, zorgt voor een betere vertering van je voedsel.
  8. Fietsen blijft natuurlijk ook een praktisch vervoermiddel tussen huis en werk, of huis en school. Maar bovenal is fietsen een sport wat je kunt doen met het hele gezin, en dan bedoel ik ook écht met iedereen! De kleine kan in een zitje voorop of achterop.
  9. Ga ook eens gezellig met anderen fietsen. Het levert een gevoel van saamhorigheid het schept "teamspirit" en onderling respect.

 

Hoe lang ga je fietsen

 

Hardlopen is meestal inspannender dan fietsen. Het heeft te maken met de mate van inspanning die je tijdens het bewegen levert. Dus ben je bij hardlopen als snel wat intensiever bezig bent dan bij fietsen.

 

Vuistregel  om een vergelijkbare inspanning te leveren is, wat langer te fietsen dan dat je zou gaan hardlopen. Om een idee te geven; als je vijf kilometer aan het joggen ben geweest en je wilt een vergelijkbare inspanning leveren, moet je ongeveer tien kilometer fietsen.

 

Fietsen heeft dus echt zoveel voordelen, maar je moet je ritjes wel rustig opbouwen. Wen aan grotere afstanden maar vooral ook aan je zadel...

 

Zo, nu je fiets pakken naar buiten en fijn sportief bewegen.

Hier  kun je reageren op het artikel, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.