Beweging en zo...
Ga ook eens steppen

Ga ook eens steppen

Beweeg terug naar je kinderjaren.

De weersvoorspelling op eerste paasdag 2021 was best aardig. En dat was nodig. Want het plan was om met het gezin iets ludieks in de buitenlucht te doen. Belangrijk was dat alle gezinsleden van jong tot oud mee konden doen. Het werd een activiteit die we wel eens op de Veluwe hadden zien langskomen namelijk steppen. Voor de jongeren in ons gezin geen enkel probleem. Maar voor de (wat) ouderen een spannende uitdaging. Het was tientallen jaren geleden dat zij voor het laatst op een step hadden gestaan…

Op zoek naar een step verhuurder 

 

De volgende actie was zoeken naar een step verhuurder. We kwamen er op het web verschillende tegen. Maar de keuze ging uiteindelijk uit naar Step & Go in Epe.

Omdat we nog wel wat vragen hadden pleegde we eerst een belletje naar het bedrijf. Door Step & Go ontvingen we vriendelijk alle relevante informatie. Daarnaast waren zij duidelijk over de coronaregels. We besloten af te reizen naar Epe voor ons step avontuur. 

 

Alle Steproutes starten bij Step & Go.

 

Je kunt er niet alleen steps huren, ze geven je er ook leuke steproutes bij als je dat wilt. Er zijn routes voor sportievelingen, maar ook familievriendelijk routes. 

We besloten de familievriendelijk Hertenkamproute te nemen. Deze route is in principe 14 kilometer. Maar als je dat niet genoeg vindt kun je hem met een boog verlengen naar ongeveer 18 kilometer.

 

Op Pad

 

Met een plattegrond en geschreven bewegwijzering van Step & Go op het stuur gingen we op pad.

Op de jeugd na, was het begin heel onwennig. We zochten naar een zo confortabelijk mogelijke houding.   

Hoewel het grote steps zijn, vroegen wij ons af wat nu de ideale houding zou zijn voor iemand tussen de 1.65 - 1.75 meter. Als je jaren niet op zo’n apparaat hebt gestaan is het in het begin toch even puzzele hoor.

 

Want met welk been start je met steppen? En hoe kun je het makkelijkste tijdens de rit van been verwisselen?

Gelukkig hadden we ook twee tieners in de groep die soepeltjes enige voorbeelden gaven. Die door de ouderen zeg maar rustig krakkemikkig werden nagebootst. Maar na een tijdje steppen kregen we er wel wat vaardigheid in.

 

De steptechniek

 

Wissel regelmatig het been af. Na 3 tot 12 passen wisselen. Belangrijk is dat je tijdens het steppen je been niet verzuurt op de plank. Dat been verbruikt de meeste energie. En niet het been waarmee je afzet. Het wisselen van been is wel even wennen, want zo breed is de stepplank niet. Maar ook dat wordt na een tijdje een automatisme. Krampachtig het stuur vasthouden is niet goed. Want dat kost veel te veel energie en is niet relaxed. 

 

Prachtige omgeving van Epe

 

Je stept al snel via het buitengebied van Epe het bos in. Je hoeft geen moeite te doen om 1,50 meter uit elkaar te blijven. Vooral in het begin stonden we nogal eens stil. Om te genieten van de omgeving of de dieren in de weiden. Maar ook om de benen even wat rust te geven. Zo krijg je wel op een relaxte manier routine in het steppen. 

 

Na verloop van tijd gaat het steppen toch al een stuk beter en richt je je aandacht steeds meer naar de veelzijdigheid en de schoonheid van de mooie omgeving. Soms is het heuveltje op en dan weer heuveltje af in deze bosrijke omgeving.

 

Even van het steppie

 

Als je lekker op weg bent step je langs de “Ossenstal” het bekende pannenkoekenhuis. Daar hielden we een pauze. In de take-away (het restaurant was gesloten i.v.m. corona) bestelden we wat lekkers om dit in de buitenlucht op te eten en drinken. Gelukkig was de wc hier toegankelijk. En dat was vooral voor de dames van belang…

 

Weer op pad

 

Enthousiast begonnen we aan ons tweede gedeelte van de tocht. Ook deze was prachtig. Je komt langs verrassende punten, waar je even van de step afstapt om het met de voet beter te bekijken. En uiteraard brachten we wat tijd door bij het hertenkamp. Het laatste gedeelte ging door het mooie centrum van Epe. Tot slot kwamen we weer terug naar waar we gestart waren bij Step & Go. Aardig moe, maar zeker tevreden sloten we deze bijzondere steptocht na 14 kilometer af.

 

Mijn bevindingen? 

 

Ook steppen is gezond bewegen. Steppen in de natuur zorgt voor een flinke dosis zuurstof. En gaat je zinnen verzetten. Bovendien krijg je er een goed humeur van. Daarnaast is steppen een goede vorm om fit te blijven. Je gebruik op de step veel spiergroepen zoals triceps en biceps en vooral je been en bilspieren. Je buikspieren zorgen ervoor dat je in balans blijft. Neem voor onderweg wel drinken mee. Buiten de spierpijn de volgende dag een gezonde activiteit die weinig of geen blessures kent.

 

Wil je ook een keer steppen?

 

Wil jij ook lekker een ochtend, middag of dagje steppen in deze prachtige omgeving? Dan is Step en Go een goed adres waar je vriendelijk en goed op weg wordt geholpen.  

 

Kijk ook op hun websitewww.stepengo.nl

 

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.

Meer ontdekken:

In-Beweging
Gezondheid
Tips & Trends