Beweging en zo...
Ga ook fietsen!

Ga ook fietsen!

Stap meer op je fiets het kan bijna altijd en overal.

 

Steeds meer mensen stappen op de fiets en dat gebeurt wereldwijd. Logisch, omdat fietsen gezond en leuk is. Een fiets is een goede investering, zowel in je gezondheid als het milieu en je portemonnee.

 

Waarom op de trappers?

 

Omdat fietsen bijdraagt aan je gezondheid. 

Fietsen bespaart je een lange lijst van aandoeningen en uitgaven aan medicijnen. De lijst met fiets voordelen voor je lichaam is bijna eindeloos.

 

Ik zet wat voordelen op een rij:

 

  • Het beschermt tegen het risico van verschillende soorten ziekten.
  • Fietsen is voor mensen van alle leeftijden.
  • Als je trapt, stimuleer je je immuunsysteem en verbetert je weerstand.
  • Je verliest lichaamsvet.
  • Terwijl je fietst, blijven problemen en stress op de achtergrond. 
  • Wat als ik je vertel dat een stuk fietsen mee kan helpen om meer en dieper te slapen?
  • Het zorgt ervoor dat je spijsvertering sneller en efficiënter gaat werken.
  • Als je dagelijks een half uur fietst bouw ook jij al conditie op.

 

Nu hoor ik je zeggen: Ja hallo dat doet elke duursport. Klopt, maar een half uur fietsen kan bijna iedereen. Terwijl je bij andere sporten daar vaak naartoe moet trainen.

 

Nederland Fietsland

 

Nederland is echt een fietsland. Dat merk je ook om je heen. Iedereen gebruikt wel eens de fiets. Is het niet voor een ritje naar door de stad dan is het wel naar het werk of naar school. 

 

Maar ook steeds meer mensen maken in het weekend een mooie fietstocht. En wat dacht je van een lekker dagje fietsen, met een lunch of een drankje halverwege de rit. Het zal je nog verbazen wat je onderweg allemaal te zien krijgt. 

 

Dat is vooral leuk en gezellig, maar je bent ook gezond en sportief bezig. Kinderen worden vaak beïnvloed door het gedrag van de ouders. Door regelmatig met het hele gezin te fietsen draag je een hele goede en gezonde gewoonte over aan je kinderen.

Maar ook voor ouderen is fietsen natuurlijk erg goed en gezond.

 

Je hoeft niet eens een hybride, racefiets, mountainbike of elektrische fiets aan te schaffen. Pak gewoon die stadsfiets en hoppa lekker naar buiten een stuk fietsen. 

 

Op de fiets naar en van je werkplek

 

Sommige mensen zijn in de  gelukkige omstandigheden dat hun werkplek is gevestigd in hun woonplaats. Dus zij klimmen 's Ochtends op hun fiets, rijden naar hun werk en 's Avonds weer naar huis. 

 

En dat voelt echt goed, na bijna zeven uur zittend te hebben doorgebracht. Door dagelijks (als dat mogelijk is) woon-werk te fietsen beweeg je genoeg en spaar je jezelf de reiskosten uit.

 

Helaas is dit niet iedereen gegeven. Maar gelukkig zijn er meer momenten waarop je je stalen ros wel kan beklimmen.

Ga ook eens gezellig met anderen fietsen. Het levert een gevoel van saamhorigheid het schept "teamspirit" en onderling respect.

 

Conditie verbeteren en afvallen?

 

Kijk, rustig fietsen is ook heerlijk. Maar een paar trappen meer (sportief fietsen) is een eenvoudige manier om je conditie te verbeteren, maar ook om af te vallen. Als je het goed opbouwt, neemt je uithoudingsvermogen toe. 

 

Ook ga  je merken dat er een positieve verandering optreedt in lichaamskracht, spierkracht en coördinatie. Zelfs voor al actieve en fitte mensen is sportief fietsen zeer geschikt. Ook hardlopers met een blessure kunnen op de fiets vaak hun conditie op peil houden.

 

Met fietsen kun je gemiddeld tussen de 350 en 1100 calorieën per uur verbranden. Het werkelijke aantal is onder meer afhankelijk van je tempo, het terrein en je gewicht.

 

Hoe inspannend is fietsen

 

Hardlopen is meestal inspannender dan fietsen. Het heeft te maken met de mate van inspanning die je tijdens het bewegen levert. Dus ben je bij hardlopen als snel wat intensiever bezig bent dan bij fietsen.

 

Vuistregel  om een vergelijkbare inspanning te leveren is, wat langer te fietsen dan dat je zou gaan hardlopen. Om een idee te geven; als je vijf kilometer aan het joggen ben geweest en je wilt een vergelijkbare inspanning leveren, moet je ongeveer tien kilometer fietsen. Als je gaat fietsen is het wel altijd handig om drinken mee te nemen. Want ook met fietsen verlies je veel vocht.

 

Fietsen heeft dus echt zoveel voordelen, maar je moet je ritjes wel rustig opbouwen. Wen aan grotere afstanden maar vooral ook aan je zadel...

 

Zo, nu je fiets pakken naar buiten en fijn sportief bewegen.

 

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.

 

Meer ontdekken:

In-Beweging
Gezondheid
Tips & Trends