Beweging en zo...
Het belang van goed ademen

Het belang van goed ademen

Ademhalen doe je met je neus, eten en praten met je mond.

Ik heb het in dit blog over de voordelen van correct ademen. 

Het is een natuurlijke en automatische handeling, maar we ademen niet altijd goed en dat kan ons gezondheidsproblemen opleveren. Wil je weten hoe je het moet doen? Hier lees je het.

Wat is ademen

 

Voordat we verder gaan over onze ademhaling, eerst een korte uitleg over ademhaling. Je ademt zuurstof in en koolzuur uit. De zuurstof komt door je neus of mond via je luchtpijp in je longen. Vanuit de longen gaat de zuurstof je bloed in en komt van daaruit overal in je lijf. Bij de uitademing adem je een overschot aan koolzuur uit. De zuurstof die je inademt is overal in je lichaam nodig, van je hersenen tot je tenen. Bij alle complexe processen spelen zuurstof en koolzuur een rol zoals; stofwisseling, nadenken en lopen, maar ook het functioneren van je lever en schildklier. 

 

Te snel ademen

 

Het is belangrijk dat je ademhaling past bij wat je doet. Tijdens een stevige wandeling ademt je bijvoorbeeld 16 x per minuut in en uit, maar als u rustig op de bank zit, is het voldoende om 6 tot 12 x per minuut in en uit te ademen.

 

Als je ademhaling past bij je activiteit van dat moment, is je lichaam in balans. Het raakt uit balans als je vaker in- en uitademt dan nodig is. Er gaat een seintje naar je hersenen, waardoor je hartslag versnelt en er stresshormonen vrijkomen. Vervolgens geeft dat een opgejaagd, onrustig gevoel. Als dit vaak gebeurt, zorgt dat voor spanning en zal je vaker last hebben van vermoeidheid.

 

Dit wordt ook wel disfunctioneel ademen genoemd. Opvallend zijn een onregelmatige ademhaling, overmatig zuchten, en een overwegend borstkas ademhaling (hoog ademen).
Disfunctioneel ademen kan leiden tot aanzienlijke en langdurige klachten.

 

Het kan bijvoorbeeld te maken hebben met allerlei taken die je jezelf oplegt of met de hoeveelheid prikkels waaraan je blootstaat, bijvoorbeeld via je werk, je mobiele telefoon of televisie.

 

Kortom, zuurstof is het meest waardevolle element voor de mens, je kunt meerdere dagen zonder eten, je kunt meerdere dagen zonder drinkwater, maar je kunt niet veel minuten zonder zuurstof. Zuurstof is het meest waardevolle element voor de mens.

 

Ook ik ademde niet goed

 

Mijn ademhaling gewoontes waren ook slecht. Vooral als ik gestrest was ging ik verkeerd ademhalen. En daardoor voedde ik de stress.

Ik leerde van een arts beter ademhalen, en al na een week waren de problemen een stuk minder en werd ik kalmer.

 

Ik moest zo min mogelijk door mijn mond ademen en veel meer door mijn neus.

Dus als jij ook vaak door je mond ademt is belangrijk om te onthouden, dat je je mond dicht moet houden... Koude, droge of vervuilde lucht kan de longen irriteren. Gelukkig beschikt ons lichaam over een ingenieus filtersysteem: de neus. Via de neus wordt lucht verwarmd, bevochtigd en gezuiverd. Zelfs deze ene verandering maakt al veel beter.

 

Je neus heeft twee kleine gaatjes, die zijn gemaakt om weinig, maar net genoeg door te kunnen ademen. Ook heeft je neus veel andere functies, zoals het doden van bacteriën, virussen en het zuiveren en verwarmen van lucht.

 

Verstopte neus? Probeer er toch af en toe doorheen te ademen. De luchtstroom onttrekt vocht aan de neus slijmvliezen, waardoor de neus sneller opengaat.

 

Fabel: de juiste manier van ademen is in door de neus, uit door de neus.
Feit: goed in- en uitademen doen we altijd door de neus, behalve bij spreken, eten en een intensieve sportprestatie.

 

Oefening bewuster ademen

 

  • Ga zitten of staan met beide voeten op de grond.
  • Adem in door de neus niet te diep. Laat hierbij je schouders laag en laat je  buik naar voren komen.
  • Adem rustig uit via je neus.
  • Probeer rustig uit te ademen tot het moment dat het nog prettig aanvoelt.
  • Pauzeer na de uitademing nog even kort voordat je weer ademhaalt door je neus.

 

Let op dat je niet te diep inademt en je buik goed naar voren laat komen. In rust heb je niet zoveel zuurstof nodig, als je de zuurstof maar goed gebruikt. Dus adem rustig in en verleng je uitademing. Doe deze oefening voor tenminste 10 minuten.

 

Begin met deze oefening in de ochtend. Als je deze ademhalingsoefening elke ochtend doet zul je merken dat je de rest van de dag meer energie hebt. Ook verbetert je concentratie vermogen.

 

 

Neem rustig de tijd om je ademhaling te veranderen

 

Een verandering aanwennen duurt ongeveer 27 dagen. Je zal gerust nog wel eens een terugval ervaren. Denk dan aan de tips

Sluit je mond, adem door je neus naar je buik en adem ontspannen. Geef niet op, pak die gezondheidsvoordelen van goed ademen.

 

De eerste essentiële stap tot verbetering? Door je neus ademen!

 

succes!  

 

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.