Het belang van goed ademen

Het belang van goed ademen

Gelukkig beschikt ons lichaam over een ingenieus filtersysteem

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

We hebben het in dit artikel over de voordelen van correct ademen. De meesten van ons ademen slecht en slagen er niet in een betere gezondheid te bereiken.

Het is een natuurlijke en automatische handeling, maar we ademen niet altijd goed en dat kan ons gezondheidsproblemen opleveren. Wil je weten hoe je het moet doen? Hier lees je het.

Wat is ademen

 

Voor dat we verder gaan over onze ademhaling, eerst een korte uitleg over ademhaling. Je ademt zuurstof in en koolzuur uit. De zuurstof komt door je neus of mond via je luchtpijp in je longen. Vanuit de longen gaat de zuurstof je bloed in en komt van daaruit overal in je lijf. Bij de uitademing adem je een overschot aan koolzuur uit. De zuurstof die je inademt is overal in je lichaam nodig, van je hersenen tot je tenen. Bij alle complexe processen spelen zuurstof en koolzuur een rol zoals; stofwisseling, nadenken en lopen, maar ook het functioneren van je lever en schildklier. 

 

Te snel ademen

 

Het is belangrijk dat je ademhaling past bij wat je doet. Tijdens een stevige wandeling ademt je bijvoorbeeld 16 x per minuut in en uit, maar als u rustig op de bank zit, is het voldoende om 6 tot 12 x per minuut in en uit te ademen.

 

Als je ademhaling past bij je activiteit van dat moment, is je lichaam in balans. Het raakt uit balans als je vaker in- en uitademt dan nodig is. Er gaat een seintje naar je hersenen, waardoor je hartslag versnelt en er stresshormonen vrijkomen. Vervolgens geeft dat een opgejaagd, onrustig gevoel. Als dit vaak gebeurt, zorgt dat voor spanning en zal je vaker last hebben van vermoeidheid.

 

Dit wordt ook wel disfunctioneel ademen genoemd. Opvallend zijn een onregelmatige ademhaling, overmatig zuchten, en een overwegend borstkasademhaling (hoog ademen).
Disfunctioneel ademen kan leiden tot aanzienlijke en langdurige klachten.

 

Het kan bijvoorbeeld te maken hebben met allerlei taken die je jezelf oplegt of met de hoeveelheid prikkels waaraan je blootstaat, bijvoorbeeld via je werk, je mobiele telefoon of televisie.

 

Kortom, zuurstof is het meest waardevolle element voor de mens, je kunt meerdere dagen zonder eten, je kunt meerdere dagen zonder drinkwater, maar je kunt niet veel minuten zonder zuurstof. Zuurstof is het meest waardevolle element voor de mens.

 

Ook ik ademde niet goed. 

 

Mijn ademhalingsgewoontes waren ook slecht. Vooral als ik gestrest was ging ik verkeerd ademhalen. En daardoor voedde ik de stress.

Ik leerde van een arts beter ademhalen, en al na een week waren de problemen een stuk minder en werd ik kalmer.

 

Ik moest zo min mogelijk door mijn mond ademen en veel meer door mijn neus.

Dus als jij ook vaak door je mond ademt is belangrijk om te houden, dat je je mond dicht moet houden... Koude, droge of vervuilde lucht kan de longen irriteren. Gelukkig beschikt ons lichaam over een ingenieus filtersysteem: de neus. Via de neus wordt lucht verwarmd, bevochtigd en gezuiverd. Zelfs deze ene verandering maakt al veel beter.

 

Verstopte neus? Probeer er toch af en toe doorheen te ademen. De luchtstroom onttrekt vocht aan de neusslijmvliezen, waardoor de neus sneller opengaat.

 

Fabel: de juiste manier van ademen is in door de neus, uit door de mond.
Feit: goed in- en uitademen doen we altijd door de neus, behalve bij spreken, zware inspanning of verkoudheid.

 

Oefening bewuster ademen

 

  • Adem in via je buik, 3 seconden.
  • Houd een seconde vast.
  • Adem uit en ontspan, 4 seconden.
  • Wacht, totdat je weer natuurlijke aandrang voelt om in te ademen.

 

Deze ontspanningsoefening kun je ook liggend doen

  • Ga op je rug liggen.
  • Buig je knieën zo dat je onderrug de grond raakt.
  • Leg je handen op je buik.
  • Adem in via je buik, 3 seconden.
  • Houd een seconde vast.
  • Adem uit en ontspan, 4 seconden.
  • Wacht, totdat je weer natuurlijke aandrang voelt om in te ademen.

Blijf zo gedurende vijf minuten ontspannen in- en uitademen.

 

Neem rustig de tijd om je ademhaling te veranderen

 

Een verandering aanwennen duurt ongeveer 27 dagen. Je zal gerust nog wel eens een terugval ervaren.Denk dan aan de tips

Sluit je mond, adem door je buik en adem ontspannen. Geef niet op, pak die gezondheidsvoordelen van goed ademen.

 

succes!  

 

Hier  hier kan je reageren op het artikel, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.

Hierna lezen