Beweging en zo...
Is Nordic Walking leuk?

Is Nordic Walking leuk?

Nordic Walking is niet alleen leuk, maar ook een activiteit voor het verbeteren van je conditie en gezondheid.

Maar wat is Nordic Walking?

 

Nordic Walking is toch lopen met een paar van die stokken? Nou niet helemaal...

Het lijkt veel op normaal wandelen, maar met iets langere passen. Het verschil met wandelen is dat er speciale stokken worden gebruikt zogenaamde Poles. 

 

Waarvoor dienen die Poles?

 

De Poles (niet te verwarren met skistokken) worden gebruikt om je natuurlijke wandelervaring te verbeteren. 

Ze helpen ook om wat gewicht vast te houden en geven een extra duwtje in je rug. De Poles zorgen voor krachtige stappen en daardoor loop je sneller. Soms wel tot wel 8 kilometer per uur. Dat is twee keer zo snel als normaal wandelen. Tegelijkertijd zorgen de Poles er voor dat de gewrichten minder zwaar worden belast.

 

De Poles zijn als verlengstukken van je armen. Dus belangrijk dat ze de juiste lengte hebben. Ze moeten het liefst van carbon gemaakt zijn. In sommige sportzaken kun je de Poles uitproberen. Bergfreunde heeft een heel handige tool om de juiste lengte van de Poles voor jou uit te rekenen. Ontdek hier.

 

Is het een populaire sport?

 

Het is een betrekkelijk nieuwe sport in Nederland en België. Maar een rage in Scandinavië, Verenigde Staten, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In Finland, waar Nordic Walking vandaan komt, zijn er al meer dan een miljoen beoefenaars. Veel sporters in Finland doen aan Nordic Walking als zomertraining voor het langlaufen.

 

Welke (gezondheids)voordelen heeft Nordic Walking?

 

Ook Nordic Walking wordt gezien als een gezonde vorm van bewegen. Het helpt ziekten zoals diabetes 2, hart-, en vaatziekten, chronische vermoeidheid en Burn-out terug te dringen. 

 

  • Je kunt het bijna overal doen
  • Het is een weinig blessuregevoelige sport
  • Het is perfect voor de vetverbranding
  • Je geniet heel direct van de natuur
  • Het werkt stress-verlagend
  • Het is sociaal dus ook een geschikte sport om samen met anderen te doen

 

Nadelen:

 

  • Je hebt stokken (Poles) op maat nodig
  • Je moet je kleden afhankelijk van het weer en de omgevingsomstandigheden
  • Jonge mensen zie je het vrijwel nooit doen. Maar natuurlijk hoef je je daar niets van aan te trekken.

 

 

Mensen denken nog al eens dat ze grote passen moeten nemen bij Nordic Walking. Dat kan wel, maar moet niet. Meestal worden de passen vanzelf groter, omdat je sneller loopt dan bij gewoon wandelen. Maar let op! Grote stappen zorgen voor een grotere belasting van de achillespees.

 

Zorg ervoor dat als je het voorste been neerzet dat je niet door je knie zakt. Ook niet een beetje. 

Maar bij Nordic Walking moet de knie gestrekt zijn, zodat je, nadat je je been hebt neergezet, ook krachtiger kunt afzetten.

 

Maak met de Poles geen overdreven armzwaai naar voren. De armzwaai mag niet boven navel uitkomen. Het beste is een ontspannen armbeweging te maken.

 

 

Nordic Walking zorgt ervoor dat het wandelen effectiever wordt.

 

Naast de voordelen die sportief wandelen heeft, heeft Nordic Walking nog meer te bieden. Het zorgt ervoor dat het wandelen effectiever wordt. Dat komt omdat de rug-, schouder- en armspieren tijdens het wandelen intensief worden gebruikt. Tijdens de goed uitgevoerde Nordic Walking techniek worden de spieren in nek, schouders en armen doorlopend aangespannen en ontspannen.

 

Als je het vergelijkt met Wandelen is het energiegebruik gemiddeld 20 procent hoger. De belasting op het hart en de longen nemen namelijk toe. Maar de zwaarte van de training neemt niet toe. Het effect is dat een training doeltreffender wordt. Er vindt namelijk geen extra belasting op de gewrichten, de rug en benen plaats. Net als wandelen kan Nordic Walking door bijna iedereen beoefend worden.

 

Maar ook hier geldt weer dat je de training rustig en verantwoord moet opbouwen!

 

Wil je eerst nog even een Nordic Walking Instructiefilmpje kijken? Dat doe je hier.

 

Veel succes!

 

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.

Meer ontdekken:

In-Beweging
Gezondheid
Tips & Trends