Beweging en zo...
Joggen is ontspannen hardlopen

Joggen is ontspannen hardlopen 

Relaxed hardlopen? Dan is joggen iets voor jou.

Wat is joggen nou eigenlijk?

 

Joggen zit tussen wandelen en hardlopen in. Het wordt gezien als een ontspannen vorm van hardlopen. 

Er zijn diverse artikelen die beweren het volgende: je bent aan het joggen als je minder dan acht kilometer per uur hardloopt.

 

Ik weet het niet...

Bij mij zorgde zeven kilometer per uur er al voor dat het zweet op mijn rug stond. Ik vond dat al een aardig hoog tempo hoor. Maar ik geef toe ik was ook niet zo'n geweldige hardloper.

 

Goed bezig

 

Joggen kan je helpen om van hardlopen een gewoonte te maken en regelmaat te krijgen. Daarnaast ben je bezig kracht en duurvermogen op te bouwen. Lekker joggen om stress, spanningen of angsten kwijt te raken. Ontspannen hardlopen maakt je gezonder. En wie wil dat nou niet?

 

Zaken van belang bij joggen 

 

Maar voordat je nu de deur uit rent, moet je nog wel even over een paar zaken nadenken. 

Allereerst sportschoenen. Koop een paar goed zittende sportschoenen. Dit verkleind het risico op blessures. Voor vrouwen is een goede sportbeha aan te bevelen. Bij warm weer is korte kleding comfortabel. Een trainingspak is voor de iets koudere dagen handig. 

 

Verder nog:

  • Drinken voor onderweg
  • Pet en/of zonnebril voor als de zon (laag) schijnt
  • Verlichting of reflecterende kleding om ’s avonds op te vallen
  • Neem je mobieltje mee voor noodgevallen 
  • Eventueel oordopjes om muziek te luisteren

 

Bepaal op welke dagen en tijden je gaat joggen, en zorg  ervoor dat je je arbeids-rustverhouding in de gaten houdt. Dus plan ook rustdagen. Zoek een paar routes waar je ongestoord kunt lopen. Denk bijvoorbeeld aan parken, bos, sportvelden of rustige stukken in je omgeving.

 

Warming-up

 

Maar voordat je met je training begint, adviseer ik je een warming-up te doen. 

Je hebt ze vast wel eens gezien: hardlopers die met een been op een (te) hoge afzetting hun spieren strekken. Erg professioneel maar om lekker te kunnen lopen of blessures te voorkomen, is het niet nodig.

 

Ik ben geen voorstander van rekken en strekken. Dit is jaren geleden uit Amerika over komen waaien. De aanname dat rekken het risico op blessures verlaagt, is tot nu toe nooit bewezen.

 

Wat wel?

Vijf minuten heel stevig wandelen. En tien minuten opvoerende loopjes van wandelen naar joggen. Als je wat verder bent vijf minuten heel ontspannen joggen. Daarna 10 minuten opvoerende loopjes van ontspannen joggen naar joggen op jouw basis tempo.

 

Je eerste stappen

 

Ik kan mij voorstellen dat het spannend is om je de eerste stappen te zetten. Dan kun je op het web gaan zoeken naar allerlei trainingsschema’s. Maar gebruik ze voor voorlopig niet!

Begin verstandig. Waarbij je wandelen afwisselt met joggen. Op jouw eigen tempo! 

 

Als je nog nooit (of een lange tijd niet) hebt gesport. Start eerst met stevig wandelen (met inzet van je armen).

 

De volgende vorm

 

 

De volgende vorm is, stevig wandelen en zo nu en dan joggen.

Staan er lantaarnpalen langs de weg of het wandel-fietspad? Wissel dan wandelen met joggen af. Vier lantaarnpalen wandelen en twee joggen enz. Of gebruik je horloge of mobieltje en doe deze oefening op tijd.

 

Joggen uitbouwen

 

Maak voor jezelf een programma.

Bouw hierin het wandelen langzaam af. En het joggen langzaam maar zeker op. Geef jezelf een paar weken de tijd om je aan te passen aan de nieuwe inspanning. Je kun nu ook steeds iets meer joggen. Luister naar je lichaam! Wanneer het te zwaar wordt, doe je in je programma een stapje terug.

 

Kun je een stuk onafgebroken joggen? Hou dan het voor jou goede basis tempo aan. Kun je tijdens het joggen nog een liedje zingen zonder adem schuld? Dan zit je goed met je adem. Lukt dat niet moet je een tandje terug. 

 

Spierpijn kan optreden. Maar na 48 uur van je loopsessie moet het wel afnemen. Is dit niet het geval? Dan ben je echt te hard van stapel gegaan en neem je een dag extra rust.

 

Je conditie verbeteren?

 

Het basisprincipe is dan om je lichaam een belasting op te leggen die het niet gewend is. In dit geval ga je langer joggen. Je prikkelt je lichaam om zich aan de afstand aan te passen. En geloof me, je lichaam kan dat verbazend goed. Als je maar geduldig bent en de tijd neemt. Wordt je loop eentonig verander dan wat vaker van parcour.

 

Maar kijk niet steeds op je horloge om je tijd te verbeteren. Want dan ben je al snel aan het hardlopen en niet aan het joggen. Tenzij je dat wil natuurlijk. Kijk dan eens naar mijn blog over hardlopen.

  

Joggen ook nog gezond

 

Joggen is heerlijk en ontspannen om te doen. Het heeft dezelfde gezonde voordelen als wandelen. Als je het goed opbouwt, neemt je uithoudingsvermogen toe en kun je langer hetzelfde tempo volhouden. Het is ook een goede opstap naar hardlopen. 

 

Tenminste als je dat wilt. Zo, nu naar buiten en lekker gaan joggen.

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.