Joggen of trimmen ontspannen hardlopen 

Joggen of trimmen ontspannen hardlopen 

Wil je sneller lopen dan wandelen, maar ben je nog niet aan hardlopen toe.

Dan is joggen of trimmen iets voor jou

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Joggen of trimmen wat is dat nou?

 

Joggen of trimmen zit tussen wandelen en hardlopen in. Het wordt gezien als een ontspannen vorm van hardlopen. Ofwel een specifieke vorm van hardlopen. 

 

Er zijn diverse artikelen die aangeven dat als je minder dan acht kilometer per uur hardloopt dat je dan aan het joggen of trimmen  bent. 

Nu zal ik je vertellen dat bij mij zeven kilometer per uur er al voor zorgde dat het zweet in mijn broek stond. Voor mij was dat al een aardig hoog tempo. Maar ik geef toe ik was ook niet zo'n geweldige hardloper.

 

Goed bezig

 

Joggen/trimmen kan je helpen om van hardlopen een gewoonte te maken en regelmaat te krijgen. Daarnaast ben je bezig kracht en duurvermogen op te bouwen. Lekker joggen/trimmen om stress, spanningen of angsten kwijt te raken. Ontspannen hardlopen maakt je gezonder. En wie wil dat nou niet?

 

Zaken van belang bij joggen en trimmen

 

Maar voordat je nu de deur uit rent, moet je nog wel even over een paar zaken nadenken. 

Allereerst sportschoenen. Koop een paar goed zittende sportschoenen. Dit verkleind het risico op blessures. Voor vrouwen is een goede sportbeha aan te bevelen. Bij warm weer is korte kleding comfortabel. Een trainingspak is voor de iets koudere dagen handig. Maar vooral je warm kleden bij koud weer is erg belangrijk.

 

Verder nog:

 

  • Pet en/of zonnebril voor als de zon (laag) schijnt
  • Verlichting of reflecterende kleding om ’s avonds op te vallen
  • Neem je mobieltje mee voor noodgevallen 
  • Eventueel oordopjes om muziek te luisteren

 

Bepaal op welke dagen en tijden je gaat joggen, en zorg  ervoor dat je je arbeids-rustverhouding in de gaten houdt. Dus plan ook rustdagen. Zoek een paar routes waar je ongestoord kunt lopen. Denk bijvoorbeeld aan parken, bos, sportvelden of rustige stukken in de stad.

 

Warming-up

 

Maar voordat je met je training begint, adviseer ik je een warming-up te doen. 

Ik ben geen voorstander van rekken en strekken. Dit is jaren geleden uit Amerika over komen waaien. De aanname dat rekken het risico op blessures verlaagt, is tot nu toe nooit bewezen.

 

Je hebt ze vast wel eens gezien: hardlopers die met een been op een (te) hoge afzetting hun spieren strekken. Erg professioneel maar om lekker te kunnen lopen of blessures te voorkomen, is het niet nodig.

 

Vijf minuten stevig wandelen en tien minuten heel ontspannen joggen/trimmen en desnoods wat ontspanningsoefeningen zijn voldoende.

 

Je eerste stappen

 

Ik kan mij voorstellen dat het spannend is om je de eerste stappen te zetten. Je kunt op het web gaan zoeken naar allerlei trainingsschema’s. Maar gebruik ze voor voorlopig niet!

Je kunt beter beginnen met een programma waarin je wandelen afwisselt met joggen/trimmen.

Vooral als je nooit (veel) hebt gesport. Start eerst met stevig wandelen(met inzet van je armen)

 

De volgende vorm

 

 

De volgende vorm is, stevig wandelen en zo nu en dan joggen/trimmen.

Staan er lantaarnpalen langs de weg of het wandel-fietspad? Wissel dan wandelen met joggen/trimmen af. Vier lantaarnpalen wandelen en twee joggen/trimmen enz. Of gebruik je horloge of mobieltje en doe deze oefening op tijd.

 

Joggen/trimmen uitbouwen

 

Bouw vervolgens het wandelen langzaam af en het  joggen/trimmen langzaam maar zeker op. Nogmaals, luister naar je lichaam. Geef jezelf een paar weken de tijd om je aan te passen aan de nieuwe inspanning voordat je het joggen/trimmen uitbreidt. Wanneer het te zwaar wordt, doe je een stapje terug.

 

Als je een stuk onafgebroken kunt joggen/trimmen, houd dan het voor jou goede tempo aan. Kun je tijdens het joggen/trimmen nog een liedje zingen zonder adem schuld, zit je goed met je adem. Lukt dat niet moet je een tandje terug. Bouw het joggen/trimmen geleidelijker op.

 

Spierpijn kan optreden. Maar na 48 uur van je loopsessie moet het wel afnemen. Is dit niet het geval? Dan ben je echt te hard van stapel gegaan en neem je een dag extra rust.

Conditie verbeteren

 

Hoe werkt dat nu, je conditie verbeteren?

 

Het basisprincipe is om je lichaam een belasting op te leggen die het niet gewend is, in dit geval joggen/trimmen. Je prikkelt je lichaam om zich aan een nieuw tempo of afstand aan te passen. En geloof me je lichaam kan dat verbazend goed. Als je maar geduldig bent en de tijd neemt.

  

Joggen/trimmen ook nog gezond

 

Joggen/trimmen is dus ontspannen hardlopen. Het heeft dezelfde gezonde voordelen als wandelen. Als je het goed opbouwt, neemt je uithoudingsvermogen toe en kun je langer hetzelfde tempo volhouden. Het is ook een goede opstap naar hardlopen.

Tenminste als je dat wilt.

 

Zo, nu naar buiten en lekker gaan joggen/trimmen. 

Hier  kun je reageren op het artikel, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.