Beweging en zo...
Meer bewegen op het werk

Meer bewegen op het werk 

Ga tussen en na je werkzaamheden (meer) bewegen! 

Zitten, zitten, zitten...

 

Als je de cijfers ziet, hoe vaak jij en ik op ons achterwerk zitten is het echt schrikken!

Eerst maar eens een paar bekende dagelijkse routines die jou zeker ook bekend voorkomen.  

 

We parkeren onze auto zo dicht mogelijk bij de deur van ons werk. We nemen de lift en de roltrap. Eenmaal op het werk aangekomen, ploffen we in onze luxe (lees luie) bureaustoel. De lunch doen we zittend in de personeelskantine. Het avondeten doen we thuis zittend aan de keukentafel. Op de bank kijken we televisie of op social media. En vaak doen we ook nog wat achterstallig kantoowerk.

 

Uit media berichten is op te maken dat het met de thuiswerker nog erger gesteld is. Die blijkt nog meer ‘vastgeplakt’ te zitten. Maar dan aan zijn keukenstoel.

 

De norm voor gezond bewegen 

 

Het is duidelijk dat steeds meer mensen niet te voldoen aan de norm voor gezond bewegen. Deze is minimaal 30 minuten per dag matig intensief bewegen, zeven dagen per week. Nu hoef je niet meteen uit je bureaustoel te springen om rondjes te gaan rennen in het kantoorgebouw. En ook push-ups op je bureau zien er toch een beetje gek uit. 

 

Maar ik geef je wel gelijk een rij tips:

 

  • Beweeg ieder half uur 5 minuten door je kantoor, huis of werkkamer. Je bent dan al rijaardig op weg.
  • Maak 20 minuten tijd om buiten (frisse lucht) te lopen en een frisse neus te halen.
  • Geen wilde gymnastiekoefeningen als je langdurig hebt stilgezeten. De kans op een flinke blessure is groot.
  • Drink veel water. Minstens anderhalve liter per dag. Dat is ook goed voor de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam en je bloedcirculatie. Bijkomend voordeel: je moet vaker naar het toilet, en dat is ook beweging.
  • Een zit-sta bureau zorgt ervoor dat je minimaal 80 minuten tot 120 minuten minder zit.
  • Ga staand vergaderen.
  • Fiets of wandel naar en van het werk.
  • Loop eens naar een collega toe in plaats van hem of haar een e-mailtje te sturen
  • Het kopieerapparaat of printer verder weg zetten.
  • Met de bus? Een halte eerder uitstappen en naar het werk lopen.
  • Een app op de computer die om de 45 minuten aangeeft te bewegen
  • Gebruik een stappenteller (ook thuis)
  • Ook buiten kantooruren sportief bewegen

 

Geen tijd? Maak dan tijd!

 

Nog even over inactief bewegen

 

Lichamelijk inactief bewegen is een sluipmoordenaar

Op termijn is de kans groot op ernstige nadelige gevolgen voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Zit je meer dan 8 uur per dag en beweeg je onvoldoende? Dan is de kans groot dat je 10 tot 27 procent meer kans op enge ziektes.

 

Jaarlijks overlijden ongeveer 8000 Nederlanders vroegtijdig als gevolg van bewegingsarmoede. Kortom, als je langer en gezonder wilt leven, moet je vaker van die bank of stoel komen.

 

Voldoende lichaamsbeweging

 

Voldoende lichaamsbeweging is daarom van groot belang. Het verstekt je immuunsysteem. Ook maakt het je weerbaarder tegen virussen en allerlei ander ziektes. En het ontstrest. Daarnaast maakt het dopamine aan, wat weer zorgt voor een goed gevoel.

 

Kortom iedere vorm van beweging tijdens je werkdag levert een belangrijke bijdrage aan de gezondheid.

 

Sporters door sporten vaker ziek?

 

Nog even terug naar kantoor.

 

Er zijn nog steeds werkgevers die een verkeerde gedachten hebben over sportende werknemers. Zij denken dat hun sportende werknemers meer ziek zijn, vanwege de blessures die ze oplopen.

 

Huh? Sporters vaker ziek door blessures? Echt niet! 

Onderzoek wijst het tegengestelde uit. De Nederlandse werknemers zijn gemiddeld 5 werkdagen in het jaar afwezig zijn door ziekte. Bij de werknemers die sporten is dat gemiddeld 3 dagen.

 

Ook blijkt dat lichamelijke actieve werknemers:

  • Beter functioneren
  • Minder verzuimen
  • Beter gemotiveerd zijn

Daarnaast levert bewegen tijdens en na kantooruren namelijk nog meer positieve effecten op:

  • Hogere productiviteit
  • Minder fouten
  • Een beter humeur.

 

Zie deze blog als een startschot voor een gezonde actievere carrière en ga aan de slag!

 

En nu uit je bureaustoel en even fijn gaan bewegen. 

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.

Meer ontdekken:

In-Beweging
Gezondheid
Tips & Trends