LOGO Recreatiefbewegen
Mindful wandelen

Mindful wandelen

Je aandacht richten op het heden

Henk Splinter

Oprichter van Recreatiefbewegen.

 

Als ervaringsdeskundige op gebied van sport, begrijpt hij welke rollen bewegen kan vervullen. Volgens Henk is gezondheid onbetaalbaar. Dat lang niet iedereen dit beseft is voor Henk een reden geweest voor het maken van deze website. Zijn missie is dan ook om mensen het inzicht te geven dat zij met bewegen hun eigen gezondheid voor een groot deel kunnen beïnvloeden.

Mindfulness?

 

Door sommige wordt er een zweverig etiketje opgeplakt, maar dat is niet de realiteit.

 

Mindfulness betekent ‘leven met volle aandacht’. Veel mensen leven in hun gedachten. En de meeste van deze gedachten gaan over de toekomst: "Ik moet vanavond nog het avondeten maken", "Morgen heb ik een verjaardag bij de buren", enz. Met mindfulness ga je juist je aandacht richten op het heden. Je gedachten voor de toekomst laat je even voor wat het is. Je houd je bezig met wat je nu aan het doen bent. Wandelen is uitermate geschikt om even mindful te zijn.

 

Dus bewust aandacht schenken aan de ervaring van het huidige moment met interesse, nieuwsgierigheid en acceptatie.

Wanneer je mindfulness toepast betekend dat je alles om je heen waarneemt zoals het is, maar er geen oordeel over velt.

 

De gezondheidsvoordelen van Mindfulness

 

  • De beoefening van mindfulness verbetert je concentratie- en aandachtsvermogen. 
  • Het is zeer positief voor het omgaan met stressvolle situaties en het verbeteren van angsttoestanden. 
  • De voortdurende beoefening ervan bevordert de nachtrust. 
  • Je geniet meer van het leven, je voelt je daardoor gelukkiger.
  • Het leert je mooie dingen te zien en ervan te genieten.

 

Ook als je geen specifieke klachten hebt kan het een positieve invloed op je leven hebben. Je hoeft voor ervoor niks te kopen, en je hoeft er nog niet goed in te zijn om te beginnen.

     

    Mindful zijn voor allerlei doelen (dus ook wandelen) is iets dat je heel simpel verweeft met je dagelijkse leven. Kleine aanpassingen in je standaard handelingen overdag (eten, ademen, luisteren en lopen etc.) zijn voldoende om samen dat verschil te maken en je leven positief te beïnvloeden.

     

    De basisoefening van mindfulness

     

    De oefening is om een ​​minuut lang al je aandacht op je ademhaling te richten. Het is de basisoefening van mindfulness en je kunt het meerdere keren per dag doen. Kies een rustig plekje. En neem een houding aan die voor jou comfortabel is.  

    Haal door je neus diep adem zodat je buik uitzet. Adem dan door de neus rustig uit zodat je buik weer in zijn normale positie terug komt.

    Wees je bewust van alles wat er op dit moment om je heen gebeurt. Hoor de geluiden om je heen, voel je lichaam, ruik de geur van de omgeving.

    Merk hoe je meer in het moment komt en merk hoe je geest en lichaam waarderen dat je die minuten van rust aan hem opdraagt. 

     

    Mooi, dan starten we nu met "Mindful Wandelen".

     

    Zorg voor comfortabele kleding en wandel of sportschoenen. De oefening doe je buiten in de natuur. Zoek een pad in een rustige omgeving zoals het park of het bos.

     

    Doe deze oefening 3 minuten

    Neem een staande houding aan. Voel je voeten op de grond en voel hoe je gewicht verdeelt is over beide voeten.

    Maak lengte in je rug en ontspan je schouders.

     

    Verplaats nu je aandacht naar je adem. Adem in en laat je buik uitzetten. Adem vervolgens uit zodat je buik weer in zijn normale positie terug komt. Volg je in en uitademing. Ben je bewust  hoe de adem door je lichaam stroomt en voel hoe je lichaam meeveert op je ademritme.

     

    Doe deze oefening 1 minuut

    Begin nu heel langzaam te lopen en blijf je ademhaling volgen.

     

    Doe deze oefening 10 minuten 

    Richt nu je aandacht op je lopen. Voel hoe je gewicht van het ene been op het andere overgaat. En van de hak naar de bal van de voet rolt. Merk hoe je wordt voortgedreven door het afzetten van je tenen.

    Breng nu je aandacht naar je heupen en bekken en voel hoe je in evenwicht bent. Denk aan het centrum van je evenwicht onder je navel.

     

    Als je wordt afgeleid door andere gevoelens of gedachten laat ze er dan even zijn, maar kom dan terug in het hier en nu.

     

    Je aandacht naar buiten keren

    Loop nu een tempo dat voor jou comfortabel en prettig is. Stem je ademhaling en je beweging op elkaar af.

    We gaan nu onze aandacht naar buiten keren.

    • 1 minuut - Maak je tijdens het lopen bewust van wat je ziet in het hier en nu.
    • 1 minuut - Wordt je  tijdens het lopen van wat je ruikt in het hier en nu.
    • 1 minuut - wordt je tijdens het lopen van wat je hoort in het hier en nu.

     

    Kom weer terug bij je lichaam, je adem en de beweging van het lopen, jouw eigen ritme. Ga rustig door met wandelen. 

     

    Maak er verder een fijne wandeling van. 

    Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.

    Meer ontdekken: