Beweging en zo...
Ook recreatief bewegen bij koud weer en 5 tips

Ook bij koud weer fijn sporten en 5 tips

Bij koud weer hoef je echt niet thuis te blijven.

Ja natuurlijk, ook sporten bij koud weer, als de nachtvorst zijn kop opsteekt en de temperatuur ook overdag behoorlijk omlaag gaat. Hoe kun je jouw wandel, jogging, hardloop of schaats uurtje bij koud weer het beste aanpakken? Waarop je moet letten om je niet door de kou te laten inpakken.

 

Gevoelstemperatuur

 

Bij koud weer reageert het lichaam van ieder mens anders dan bij normale weersomstandigheden. Kou is niet alleen afhankelijk van de temperatuur, maar hangt ook af van de windrichting en snelheid. De aangegeven temperatuur kan positief zijn, maar als je buiten bent kan de gevoelstemperatuur veel kouder zijn.

 

Ook bij kou sportief bewegen

 

Maar je hoeft tijdens een koude periode niet op je stoel te blijven zitten. Dus hopla, naar buiten en sportief bewegen! Juist in de herfst en winter moet je eigenlijk aan buitensport doen, want sportief bewegen bij lage temperaturen maakt je gezonder, maar dan moet je je wel aan een paar regels houden.

 

Mijn eerste tip is de volgende: Zoek ongelukken niet op. Is het weer te winters met kans op harde regenbuien, onweer, verse sneeuw of ijzel, sla dan gewoon een keer over, of ga naar de sportschool. Bij ijs geldt, wacht tot het betrouwbaar is. Is het dik genoeg en ook veilig dan snel je schaatsen aan en het ijs op. Je weet in Nederland nooit hoelang het blijft vriezen. Raadpleeg voordat je buiten gaat sporten ook even een weerradar met actuele informatie. 

 

Het is slim om eerste helft van je wandel, jog, fiets of schaatstocht tegen de wind in te gaan. Het tweede gedeelte wanneer je vermoeid bent heb je de wind dan in de rug. En geloof me dat scheelt veel.

 

Maar let op: Bij slechte weersomstandigheden en onvoldoende beschermende kleding (bijvoorbeeld natte of bezwete kleding) ben je minder weerbaar voor de kou.

 

Kleed je in laagjes

 

Om buiten te sporten kun je het beste meerdere lagen gebruiken, afhankelijk van hoe koud het is. Gebruikelijke is om je te kleden alsof de thermometer 10 graden meer aangeeft dan buiten. In het begin zult u het wat koud hebben, maar als je eenmaal begint met je activiteit warm je snel op.

 

Gebruik nooit katoenen kledingstukken, want als je zweet, wordt je lichaam nat. Je lichaamstemperatuur zal dalen, met de kans dat je ziek wordt.

De eerste laag is degene die het dichtst bij onze huid zit. Het doel is om een ​​kledingstuk te vinden dat de kou niet doorlaat of je laat zweten. Het is dan raadzaam te kiezen voor thermokleding. Dat is gemaakt met technische materialen die het licht maken, de warmte van ons lichaam vasthouden maar je niet laat zweten. 

 

Het materiaal wat hiervoor is gebruikt noemen we polypropyleen. Het materiaal neemt geen vocht op maar geeft het door aan de volgende laag. Zo blijft je huid droog en blijf je lekker warm. Trek vervolgens een Sport-shirt aan en een licht windjack. Is het erg koud, en staat er veel wind, moet je een extra laag als een jas toevoegen Bescherm je hoofd met een muts en zorg dat hij over je oren kan. 

Vergeet nooit je hoofd, nek, handen en voeten te beschermen.

 

Blijf drinken 

 

Koude lucht is droge lucht en kan weinig vocht vasthouden. Je verliest dus veel makkelijker vocht als je in de kou een inspanning levert. Ook het zweet op je lichaam verdampt een stuk sneller. Zorg dus dat je dat vochtverlies aanvult met water of thee.

Drinken is altijd belangrijk. In de zomer grijp je veel sneller naar je bidon om met water je dorst te temperen. In de kou heeft je lichaam tijdens het sporten ook deze dorst maar dat heb je zelf niet in de gaten. Regelmatig blijven drinken dus!

 

Zorg voor een goede warming-up

 

Sla vooral in de winter je warming-up vóór je activiteit niet over! Deze is heel belangrijker, omdat je eerst moet opwarmen voordat je naar buiten gaat en geconfronteerd wordt met een sterke temperatuurverandering. Probeer het indien mogelijk binnen te doen, maar ook niet te warm.

Je hoeft niet door het huis te rennen. Je kunt meerdere keren de trap op en af ​​gaan. Het belangrijkste is dat je je hartslag verhoogt en warm wordt. 

 

Maak je beter zichtbaar

 

Over het algemeen is in de herfst en winter s'middags van 13.00 tot 16.00 uur de beste tijd om te sporten omdat de temperatuur dan milder is. 

Als je bij duisternis sportief beweegt kan gevaren opleveren. Reflectoren horen bij de basisuitrusting van iedere buitensporter die in de winterse ochtend- of avonduren op pad gaat. Als je dan ook nog lichtgekleurde kleding draagt, ben je tot op een afstand van 150 meter beter zichtbaar. 

 

Zodra je klaar bent met trainen, moet je je natte kleren uittrekken, of het nu gaat om zweet, regen of beide. Daarom is het ideaal dat je niet stopt met rennen tot je bij de deur van het huis bent. 

De eerste neiging van veel sporters na een koude training, is om zo snel mogelijk onder de warme douche te springen. Dit is echter niet verstandig: de bloedvaten in het lichaam zijn door de kou vernauwd en zullen in een warme omgeving (te) snel weer uitzetten, waardoor de bloeddruk scherp daalt en men flauw kan vallen. Natte kleding uitdoen en even rustig opwarmen met een kopje thee is dus verstandiger.

 

Nog vijf tips:

 

  • Doe je activiteit  in een matig tempo en waag je niet aan te lange afstanden.
  • Goede loopschoenen, dragen die geschikt zijn voor winterse omstandigheden.
  • Controleer je schaatsen (zijn ze scherp?) of je fiets of die geen gebreken hebben. 
  • Bij ijzige kou kun je niet bedekte lichaamsdelen insmeren. Bij harde koude wind doet vaseline wonderen. Denk ook aan je lippen. Een goede lippenbalsem is al voldoende.
  • Vermijd stilstaan, je koelt veel te snel af

 

Je lichaam heeft bij kou ook trucjes

 

Kou heeft een grote invloed op ons functioneren en de spieren. Het lichaam heeft leuke trucjes om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur daalt. Een normale lichaamstemperatuur is 37 graden en dit wil je lichaam graag zo houden. Als je de kou in gaat gebruikt het lichaam een mechanisme dat bloedvatvernauwing heet.

 

Het bloed blijft zo dicht bij het lichaam waardoor je minder snel afkoelt. Daarom krijg je dus ook sneller koude handen en voeten. Ook kan het lichaam gaan rillen. Rillen is het snel samentrekken van de spieren in het lichaam. Dit kost energie en dat levert natuurlijk weer warmte op. Gaat je lichaam trillen wordt het wel hoog tijd om je ergens te verwarmen!

 

Ademhaling

 

Als je buiten sport, dan heb je vast ook wel gemerkt dat het je lichaam een stuk meer energie kost om in de kou te sporten. Veel meer dan wanneer het buiten warm is. Dit heeft te maken met je ademhaling.

 

Probeer zoveel mogelijk door je neus te ademen!

Wanneer je lucht inademt, adem je vocht in. Dit vocht verwarmt je lichaam en adem je vervolgens ook weer uit. De warmte die je lichaam weer verlaat zorgt er ook voor dat je afkoelt. Als de lucht koud en droog is, haal je meer en dieper adem. Dan verliest je lichaam meer warmte en dus energie.

 

Zo, zelfs bij koud en nat weer staat buitensport niets meer in de weg. Tenminste zolang je maar de belangrijkste regels van sporten bij koud weer ter harte neemt.

 

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.