LOGO Recreatiefbewegen
Pas op met sporten in de volle zon!

Pas op met sporten in de volle zon!

Heerlijk sporten in de zomer, maar wel even nadenken!

Henk Splinter

Oprichter van Recreatiefbewegen.

 

Als ervaringsdeskundige op gebied van sport, begrijpt hij welke rollen bewegen kan vervullen. Volgens Henk is gezondheid onbetaalbaar. Dat lang niet iedereen dit beseft is voor Henk een reden geweest voor het maken van deze website. Zijn missie is dan ook om mensen het inzicht te geven dat zij met bewegen hun eigen gezondheid voor een groot deel kunnen beïnvloeden.

Heerlijk om met lekker warm weer buiten met sporten bezig te zijn en vitamine D op te doen. 

We wandelen toch net iets lekkerder op een warme avond en we lopen, skeeleren en fietsen een stuk prettiger zonder wind en regen. En als je buiten wil zwemmen wil je toch dat het water het liefst een beetje opgewarmd is? In dit blog wil ik je toch even waarschuwen voor de gevaren van de zon.

 

Maar kijk uit met de zon!

 

Maar pas je wel een beetje op met Recreatief bewegen in de volle zon? Er is maar tien minuten nodig om je al een ernstige huidverbranding te bezorgen. Veel mensen staan niet stil bij de risico's die zon en zomer met zich meebrengen. Vaak wordt nog gedacht, misschien wel tijdens de vakantie in Spanje of Portugal, maar in Nederland is dat toch niet nodig? 

 

Ook als je wilt sporten bij hoge temperaturen en in volle zon, moet er rekening mee houden dat de prestatie vermindert en het risico op hitteaandoeningen (hitte-uitputting en een mogelijke zonnesteek) toeneemt. Bovendien zweet je meer bij hoge temperaturen, waardoor je sneller vocht verliest. Geen enkel lichaam kan zich aanpassen aan een acuut of chronisch vochttekort. Een onvoldoende vochtinname leidt onvermijdelijk tot een daling van het prestatievermogen.

 

Sneller ouder door de zon

 

Zonneschijn op je huid geeft schade. Huidbeschadiging door de zon bouwt tijdens je leven op.

De vroege tekenen zijn een verbrande huid en/of een sterke toename van sproeten. Zonlicht is opgebouwd uit twee types namelijk UVA- en UVB-licht. Beide kunnen schade aan de huid veroorzaken. UVA dringt echter dieper in de huid door dan UVB. Na deze signalen gaat de huid vroeger rimpelen, eerder verouderen en de huid verslapt. Niet voor niets zie je bij overwinteraars vaak een lekker bruine huid maar wel vol kreukels en rimpels. UVB dringt niet diep door in de huid. Slechts de opperhuid wordt aan deze straling blootgesteld. Het is echter wel deze straling die voor de eigenlijke verbranding (het rood worden van de huid) zorgt.

 

Risico op ernstige huidproblemen

 

Een nog langere blootstelling aan de zon vergroot het risico op het ontwikkelen van ernstige huidproblemen.

Huidkanker (bijvoorbeeld een melanoom of plaveiselcelcarcinoom) is de meest voorkomende kanker en momenteel bijna de helft van alles kankers in ons land. Ultraviolet (UV) blootstelling verhoogt het risico op huidkanker bij mensen van alle huidtypes, vooral die met een lichte huid. Mensen met rood of blond haar en een kwetsbare lichte huid met sproeten die snel verbanden lopen het grootste risico op het ontwikkelen van huidkanker.

 

 

Om je huid te beschermen kun je een zonnebrandcrème op je gezicht en lichaam aanbrengen. De in Nederland verkrijgbare zonnecrèmes zijn allemaal voorzien van SPF. Deze indiceert hoe lang de zonnebrand de huid beschermt tijdens blootstelling aan zonlicht. De getallen op de flesjes bepalen hoe lang je ongeveer in de zon kan blijven zonder te verbranden. Hoe hoger de beschermingsfactor, hoe langer de zonnetijd.

 

Hoeveel je zweet tijdens Sporten of recreatief bewegen speelt natuurlijk ook een rol. Het is dus verstandig om voor een waterbestendige zonnebrandcrème te gebruiken die blijft zitten tijdens het sporten, maar ook als je in de open lucht gaat zwemmen. .

Het is niet zo dat je gedurende een hele dag beschermd bent wanneer je 's ochtends eenmaal flink hebt gesmeerd. Regelmatig een nieuwe laag zonnebrandcrème aanbrengen is noodzakelijk om jezelf blijvend te beschermen tegen de zon.

 

Volgens experts is het noodzakelijk, zelfs met een getinte makkelijke zonnehuid, om minimaal factor 20 te gebruiken

 

 

Tot slot nog eenpaar tips bij het sporten en bewegen in de zon

 


• Plan trainingen liefst 's morgens of 's avonds, maar zeker niet op het heetste moment van de dag (tussen   

   12:00 uur en 15:00 uur).
• Leer voldoende te drinken, zowel voor, tijdens als na de inspanning.
• Zorg ervoor dat je lichaamstemperatuur niet oploopt vóór de training of wedstrijd. Blijf uit de zon en vermijd zo veel mogelijk

   grote warmte.
• Draag bij voorkeur lichtgekleurde, loszittende kledij die de huid toelaat om het zweet vlot te laten verdampen.
• Een huid die door zonnebrand aangetast is, is veel minder efficiënt in het regelen     

   van de lichaamstemperatuur!  Vermijd daarom mogelijke zonnebrand     

   door adequate beschermingsmaatregelen te nemen (vb.: beschermende zonnecrème, kleding, opzoeken van       de schaduw).
• Alcohol vóór of na de inspanning is uit den boze. Alcohol verstoort het heraanvullen van de vochtbalans.
• Pas je leefstijl aan: voldoende nachtrust in een koele kamer (18 tot 20° C) is onontbeerlijk.
• geef je lichaam de tijd zich aan te passen aan sporten in warme omstandigheden tijdens korte en weinig intensieve trainingen.

 

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.

Meer ontdekken: