Moviente Logo
Sportdip, hoe kom je er uit?

Sportdip, hoe kom je er uit?

Bij een sportdip bent je niet meer vooruit te branden...

Een Sportdip wat zijn de mogelijke oorzaken? Hoe kan het dat sommige mensen recreatief bewegen niet vol houden? Eerder waren zij zo goed bezig en waarom ondervinden ze nu een terugval? In dit artikel kun je de mogelijke oorzaken lezen. En natuurlijk een aantal tips hoe je je zelf kunt motiveren om uit het dal te komen. 

Sportdip meestal van tijdelijke aard

 

Enige jaren geleden zat ook ik in zo'n sportdip.

Ik bedacht excuses zoals: ik heb het te druk, ik ben te moe, ik heb geen fut, het weer zit niet mee en in het weekend komt het niet uit. Mogelijk komen deze excuses je bekend voor.

Ik was aan het uitstellen en voor ik het wist, had ik al meer dan twee weken niets meer aan sportief bewegen gedaan. 

 

Als je je in zo'n zelfde situatie bevindt, maak je dan niet al te druk. Meestal is dit van tijdelijke aard. Je zit namelijk in een sportdip.

 

Huh, een sportdip? Yes, een sportdip!

 

Oké, maar waar komt dat dan vandaan?

 

Er zijn vele redenen waarom je in een sportdip zit. Toch is zo'n sportdip vaak terug te herleiden naar de reden waarom je bent gaan sporten.

 

Een dip na gezondheidsdoel

 

Voor veel mensen is gezondheid en afvallen de reden om sportief bezig te zijn.

Maar je kunt gemakkelijk teleurgesteld worden wanneer je daar verkeerde verwachtingen bij hebt.

 

Een voorbeeld:

 

Ik heb wat overgewicht en wil daar vanaf. Als ik elke dag een uur wandel, duurt het erg lang voor ik echt afval. Vooral als ik mijn voedingspatroon niet aanpas. Het resultaat valt dan tegen en ik vraag mij vervolgens af waar ik het voor doe… en hup daar is mijn sportdip.

 

Een dip na afstandsdoel 

 

Mijn uitdaging was een halve marathon te willen hardlopen en ik ging ervoor... Ik begon met vijf kilometer en dat liep al aardig snel op naar tien kilometer. Na verloop van tijd werd deze uitdaging gehaald. Ik voelde dat deze afstand mij steeds makkelijker af ging.

 

Vervolgens stelde ik mij een nieuw doel namelijk twintig kilometer. Dat is andere koek, en ik merkte dat ik daar al heel veel moeite voor moest doen. Maar het lukte mij om tijdens de Zeebodemloop in Lelystad de halve marathon uit te lopen. Het gaf me het gevoel dat ik wat kon.

 

De volgende uitdaging werd natuurlijk een hele marathon. Met die afstand in mijn achterhoofd, bleef het resultaat echter achter bij wat ik ervan dacht. Dit is vaak het moment waarop je stopt met je poging...en hup je zit in je sportdip.

 

Een dip na doel sociale contacten

 

Een ander stimulans om te blijven sporten zijn je sociale contacten.Vooral bij sportend groepje of bij een teamsport komt dat heel vaak voor. Je wilt de ander niet teleurstellen wanneer je zegt dat je niet komt, dus ga je toch. Ik heb bij een voetbalclub gezeten, waar het op een gegeven moment niet zo gezellig meer was en waar ik met enige tegenzin naar toe ging. 

 

Maar om mijn teammaten niet teleur te stellen ging ik toch steeds. Op een gegeven moment gebruikte ik de bekende uitvluchten om niet te gaan. En hup, ik zat in sportdip.

 

Wanneer blijft sportief bewegen leuk?

 

Geef allereerst jezelf de tijd om een leuke sport uit te kiezen.

Van veel sporten weet je pas echt hoe deze jou bevallen als je ze hebt uitgeprobeerd. Toch kun je van tevoren al proberen een selectie te maken op basis van enkele eisen die je aan een sport stelt. Denk onder andere aan het verschil tussen:

Teamsport of individueel, spel of fysieke inspanning.

 

Over het algemeen is de reden om sportief te blijven sporten, als je de gekozen sport leuk vindt en lekker gezond en fanatiek bezig bent. Ook wanneer je je doelstellingen niet haalt. 

 

Dus geef jezelf een fikse schop onder je kont, trek je sportkleding aan en ga weer aan de gang.  Dan heb ik nog wat tips voor je. 

 

Tips

 

 

Beloon jezelf na het sportief bewegen. Bijvoorbeeld met een lekkere gezonde maaltijd.

 

Dus kom uit je sportdip. Trek je sportschoenen aan, geloof in jezelf en hou sportief bewegen vol!

Meer ontdekken:

Beweging en zo
Gezonder en meer
Info en tips