LOGO Recreatiefbewegen
Veilig sporten in de avonduren

Veilig sporten in de avonduren

Veilig sporten vooral in het najaar en winter. Als buitensporter ben je veel slechter zichtbaar dan in de zomer. Vooral als het ook nog regent, mist of sneeuwt ben je soms nauwelijks zichtbaar voor het overige verkeer.

Daarom is het belangrijk om goed verlicht op pad te gaan als het buiten donker is. Zo ben je goed zichtbaar voor andere weggebruikers en ga je veilig en goed voorbereid het donker tegemoet. 

Sporten in het donker denk aan je veiligheid!

Maak je goed zichtbaar

Het maakt dan niet uit of je in de stad of op een rijwielpad in de polder loopt. Goed zichtbaar zijn kan dan zelfs van levensbelang zijn. Natuurlijk hoef je er niet bij te lopen als een verlichte kerstboom, maar het is wel van groot belang dat je je zelf beschermd.

Val op in het donker

 

Er zijn veel verschillende manieren om extra op te vallen in het donker.Door het dragen van goede hardloop verlichting en reflectie zorg je ervoor dat medeweggebruikers jou niet over het hoofd zien.

 

Verlichting en reflectie zijn mogelijk in alle soorten en maten. Zo zijn er reflectie-accessoires die reflecteren wanneer het licht van bijvoorbeeld het verkeer je verlicht. Ook is het in sommige gevallen fijn om met bijvoorbeeld een hoofdlamp je eigen zicht te verbeteren. Zo voorkom je vervelende valpartijen wanneer je bijvoorbeeld na zonsondergang gaat hardlopen.

 

Producten om je goed zichtbaar te maken in het donker

 

Er steeds meer producten op de markt zijn die ervoor zorgen dat je goed zichtbaar bent, zoals:

 

  • Reflectiebandjes
  • Reflectiehesjes
  • Reflecterende jassen
  • Reflectie armbanden 
  • Reflectie schoenclips
  • (hoofd)Lampjes
  •  

En voor de kosten hoef je het niet te doen. Bijvoorbeeld bij ACTION kun je een pakje met twee reflecterende veiligheidsbandjes kopen voor de prijs van nog geen drie euro. En dan heb je nog led verlichting ook.

 

Nog enkele tips om veilig te sporten:

 

  • Loop je liever niet alleen in het donker, ga dan met een loopmaatje. Met z’n tweeën is niet alleen goed voor je motivatie het is ook gezelliger en veiliger. 
  • Lopen op muziek geeft je natuurlijk een enorme boost, maar het is beter dit niet te doen als je alleen in het donker je route gaat lopen. Het gevaar bestaat dat je het achterop komende verkeer niet hoort of dat je niet alert genoeg bent op gevaarlijke situaties of omstandigheden.  
  • Als je alleen gaat lopen in het donker, vertel het dan iemand. Laat iemand weten dat je gaat lopen, hoe lang en waar ongeveer. Neem ook je telefoon mee voor het geval er iets mis is. 
  • Kies voor verlichte paden, straten en wegen. Zoek van te voren uit welke routes verlicht zijn.

 

Veilig sporten doe je in eerste instantie op het voetpad

 

Is deze niet aanwezig? Dan mag je ook op het fietspad lopen. Wanneer er geen voetpad of fietspad is dan mag je op de weg lopen, hier moet je wel extra goed opletten. Maar kies bij voorkeur een verlicht voetpad of fietspad!

Henk Splinter

Oprichter van Recreatiefbewegen.

 

Als ervaringsdeskundige op gebied van sport, begrijpt hij welke rollen bewegen kan vervullen. Volgens Henk is gezondheid onbetaalbaar. Dat lang niet iedereen dit beseft is voor Henk een reden geweest voor het maken van deze website. Zijn missie is dan ook om mensen het inzicht te geven dat zij met bewegen hun eigen gezondheid voor een groot deel kunnen beïnvloeden.

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.

Meer ontdekken: