Waarom een banaan eten als je sport?

Waarom een banaan eten tijdens recreatief bewegen

Als je denkt dat bananen alleen goed zijn voor apen dan zit je er goed naast.

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Volgens de tuinbouwkundige definitie wordt de banaan tot de groenten gerekend. Volgens de culinaire definitie is het echter een vrucht, omdat de banaan als nagerecht dan wel als tussendoortje wordt gegeten.

Banaan is een van de meest geconsumeerde fruitsoorten ter wereld en ook onder sporters. Het levert veel voedingsstoffen en bevat een lage calorie-inname, ongeveer 80 kcal per 100 gram. We kunnen het hele jaar door genieten van de  eigenschappen en smaak van de banaan. En niet alleen sporters  kunnen van de eigenschappen genieten.

 

Eigenschappen

 

Banaan levert vezels. Het is dus uitstekend geschikt voor het reguleren van de darmtransit. Het bevat koolhydraten dus voedt het ons lichaam met energie en wordt langzaam verteerd.

Het is ook rijk aan kalium, nodig voor spiercontracties. Het bevat ook vitamine A, C en B6, foliumzuur, en mineralen zoals kalium, magnesium en fosfor.

 

Bevatten bananen veel suiker?

 

Een banaan bevat ongeveer 24 gram suiker. Dat is best veel. Maar omdat een banaan veel voedingsvezels en andere goede stoffen bevat is dit niet heel erg. Maar, overdrijf het eten van bananen niet. Eet er hooguit twee per dag.

 

De banaan is vol voordelen voor iedereen

 

Niet alleen sporters kunnen van de eigenschappen genieten. De banaan is een vrucht vol voordelen voor iedereen. 

 

Bananen stimuleren ook de aanmaak van serotonine in je lichaam. Dat zorgt ervoor dat we ons gelukkig en energiek voelen. Na een trainingssessie zal een banaan er overigens voor zorgen dat we ons beter kunnen ontspannen. Je spieren zullen zich beter herstellen en je bent sneller klaar voor een nieuwe training.

 

Het beschermt het darmslijmvlies Het helpt een slechte spijsvertering, brandend maagzuur, maagzweren en gastritis te voorkomen. Het is ook rijk aan vezels, dus het helpt bij een goede stoelgang.

 

Het helpt bij het bestrijden van bloedarmoede vanwege de hoge ijzerwaarde. Bovendien is het natrium arm en rijk aan kalium en helpt het de bloeddruk te verlagen.

 

Kun je een banaan eten voordat je gaat sporten?

 

Bananen bieden een makkelijk verteerbare bron van koolhydraten, de beste brandstof tijdens het sporten. Bananen zijn ook licht op je maag en je zult daar dus ook geen last van hebben tijdens het sporten.

 

Bananen zijn de beste energiebron tijdens sportprestaties

 

Uit onderzoek blijkt dat bananen één van de gezondste energiebronnen zijn voor sporters. Als je vermoeid bent tijdens een wedstrijd, training, fietstocht of een wandeling komt dit vaak omdat je een tekort aan water en koolhydraten in je lichaam hebt. Door een banaan te eten wordt die voorraad weer aangevuld en kan je lichaam zich sneller en beter herstellen.

 

Bananen zijn goedkoop, hapklaar en vooral erg lekker!

 

Ze zijn bovendien helemaal niet duur, dankzij hun vorm makkelijk mee te nemen, klaar om op te eten en erg lekker! 

Bananen zijn ook een geweldige snackoptie. Je kunt ze ook als dessert of als ontbijt eten. Ze zijn erg veelzijdig en gemakkelijk toe te voegen aan een dieet.

 

Een banaan kan sportdrankjes vervangen 

 

Dit blijkt uit een studie gepubliceerd in 2018. De onderzoekers concludeerden dat een banaan een vergelijkbaar natuurlijk alternatief kan zijn voor sportdranken.

En, waarom zou je geld verspillen aan sportdranken als je een heerlijke banaan kan kopen?

 

Hoe kan ik bananen bewaren?

 

Bananen kunnen niet goed tegen kou. De koelkast is daarom geen goede plek om je bananen te bewaren. Buiten de koelkast zijn ze drie tot zeven dagen goed te houden. 

 

Kortom, de banaan is dus een uitstekend middel om tijdens en na afloop van sporten te herstellen. 

 

Hier  kan je reageren op het artikel, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.