Beweging en zo...
Waarom regelmatig bewegen

Ga maar vast een straatje om!  

Waarom regelmatig bewegen?

Bewegen wordt steeds meer gezien en ervaren als medicijn. 

Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met meer bewegen?

 

Welkom in de nieuwe wereld: we zitten te veel en bewegen te weinig. Overal blijken steeds meer mensen niet te voldoen aan de norm voor gezond bewegen. Deze norm is minimaal 30 minuten per dag matig intensief bewegen, zeven dagen per week. Onder bewegen worden vele vormen verstaan zoals, wandelen, joggen, hardlopen, fietsen of zwemmen. Ook sporten bij een sportclub of in de sportschool. Zelfs in de tuin werken helpt! 

 

Het verschil tussen en wedstrijdsporten en bewegen

 

Bewegen doe je vooral in functie van een gezond lichaam en een gezonde geest. Dus sporten voor gezondheid, plezier en ontspanning. Niet alleen voor mensen die bewegen een uitdaging vinden. Maar ook voor jou die gewoon lekker lichamelijke bezig wil zijn. Recreatief bewegen zijn activiteiten voor mensen, die door lichamelijke en/of geestelijke inspanning zoeken naar ontspanning en fitheid van lichaam en geest. 

 

Wedijver met ander(en) en winnen zijn van ondergeschikt belang.Wedstrijdsporten zijn over het algemeen meer doelgericht en intensiever. Bewegen is eigenlijk belangrijker, noodzakelijk zelfs. Wedstrijdsporten zijn daarentegen een optie. Dat is het verschil.

 

Waarom is bewegen zo belangrijk?

 

Omdat we met z’n allen steeds meer een zittend bestaan leven! Heel veel mensen bewegen onvoldoende. We parkeren onze auto zo dicht mogelijk bij de deur van je werk. We nemen de lift en de roltrap. Eenmaal op het werk aangekomen, plof je in je luxe (lees luie) bureaustoel. Thuis eet je zittend. Op de bank kijk je televisie of zit je op social media. In bed kijk je verder en vervolgens slaap je zeven of acht uur.

 

Lichamelijk inactief bewegen is een sluipmoordenaar. Op termijn is de kans groot op ernstige nadelige gevolgen voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. 

Jaarlijks overlijden ongeveer 8000 Nederlanders vroegtijdig als gevolg van bewegingsarmoede. Kortom, als je langer en gezonder wilt leven, moet je vaker van die bank of stoel komen.

 

Bewegen wordt steeds meer gezien en ervaren als medicijn tegen ziekten zoals diabetes 2, hart-, en vaatziekten, chronische vermoeidheid en Burn-out. Bewegen helpt om fysieke en mentale klachten te voorkomen en terug te dringen. Uit onderzoek is ook gebleken dat bewegen je immuunsysteem versterkt.

Dat is ons afweersysteem tegen pandemieën en enge ziektes.

 

Goede redenen waarom bewegen bij je leven hoort

 

Er zijn dus goede redenen waarom bewegen bij je leven hoort: je wordt gezonder, je krijgt een beter beeld van jezelf en je vergroot je zelfvertrouwen. Daarnaast verhoog je je energie, word je gemotiveerder, verbetert het je humeur, vermindert het je zorgen en ga je depressies tegen. Gaaf he?

 

Je dagelijkse portie beweging – liefst in de buitenlucht – is heel belangrijk voor een gezonde leefstijl.

Bedenk dat je minimaal slechts 30 minuten per dag écht in beweging hoeft te zijn om gezond te blijven. Alles wat je extra doet maakt je extra fit, gezond en sterk.Een stevige wandeling duurt al snel een halfuur.

 

Hoeveel beweeg jij op een dag?

 

Weet jij hoeveel je beweegt op een dag? Gebruik een stappenteller of app om je gezette stappen bij te houden. Wandelen met een stappenteller heeft echt zin. Het blijkt dat mensen met een stappenteller gemiddeld 25 procent meer bewegen. Begin rustig en daag jezelf uit om na verloop van tijd aan de 10.000 stappen te komen.

Ga overal mogelijkheden tot extra beweging in zien. En zie het als een sport om meer te bewegen.

 

In de televisie uitzending van Pauw op 13 november 2019 werd door Neuroloog Bas Bloem bevestigd dat uit onderzoek is gebleken dat bewegen een positief effect heeft op de ziekte van Parkinson. De Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen is 30 minuten per dag en dit geldt ook voor mensen met Parkinson.

 

Trouwens... 

 

Voor mensen met een beperking, ouderen en alleenstaande ouderen is bewegen nog meer van belang. Het is voor deze mensen nog leuker als ze in een groep kunnen sporten. Het levert sociale contacten op, het gevoel van saamhorigheid, onderling respect en het verbindt en verbroedert. 

 

Zorg voor je lichaam

 

Het belangrijkste is dat je van elk oefenmoment geniet, leert consequent te zijn, jezelf te respecteren, door doorzettingsvermogen en aan jezelf te bewijzen dat je in staat bent om alles te bereiken wat je wilde doen. 

Onthoud dat het belangrijkste altijd zal zijn om voor je lichaam te zorgen. Begin met bewegen en je zult snel resultaat zien.

 

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.