Beweging en zo...
Wandelen ga gewoon!

Wandelen, ga gewoon!

Als je denkt dat wandelen alleen voor oudere mensen is, heb je het goed mis... 

Je hebt het besluit genomen om te gaan wandelen. Helemaal top! Er zijn zoveel gezonde voordelen door te wandelen. Maar denk om de RIVM regels.

 

Ga gewoon fijn wandelen

 

Stap je voordeur uit en de wereld wordt jouw sportschool. Het mooie van wandelen is dat je het altijd en overal kan doen. Ga gewoon heerlijk een half uurtje of uurtje wandelen. En als je dat meerdere keren per week doet ben je gezond aan het bewegen. Je gaat merken dat er een positieve verandering optreedt in lichaamskracht, spierkracht en coördinatie. 

 

En als je denkt dat wandelen alleen voor oudere mensen is, heb je het goed mis. Het blijkt dat ook steeds meer jongeren aan het wandelen geslagen zijn.

 

Maar voordat je nu de deur uitloopt om met je voettocht te starten moet je nog even verder lezen.

 

Vooral aan het begin van het jaar, hebben veel mensen het voornemen om meer te gaan bewegen. Maar vaak zijn deze al voordat je ermee begint tot mislukken gedoemd. Waarom? Omdat ze te ambitieus en te ingewikkeld zijn of dat er geen concreet doel is gesteld.

 

Welke stappen zijn haalbaar?

 

De eerste vraag die je je kunt stellen is, wat is voor mij haalbaar. Wil je gewoon lekker wandelen of mee gaan doen aan grote wandeltochten? Of is dit een eerste stap naar joggen of hardlopen? Houd het vooral eenvoudig. Stel jezelf een doel en bedenk wat je op de lange termijn wil bereiken.

 

In gedachten zie je jezelf al tien kilometer wandelen. Maar dat is niet verstandig.  Begin rustig. Zeker als je al wat ouder bent of als je kampt met overgewicht. Het risico op blessures is dan groot. 

 

Een grote fout die beginners maken is dat zij bij de uitbreiding van hun wandeltocht in kilometers te denken. Vaak ben je daar nog niet aan toe. Het beste is in minuten te denken niet in kilometers. Als je in begin te veel doet, is de kans ook groot dat je ontmoedigd raakt en dat je het niet gaat volhouden.  

 

Begin dus rustig met lopen

 

Begin bijvoorbeeld met een rondje in jouw buurt. Bouw daarna je wandeltochten zorgvuldig op. Een volgende stap kan dan zijn om de dag een half uur te wandelen. Luister goed naar je lichaam. Last van je ademhaling of pijn in je benen stop dan op tijd. Neem rust wanneer je denkt dat het nodig is.

 

Het gebruik van een stappenteller is erg handig, maar ook dan geldt, begin rustig en ga niet gelijk naar de 10.000 stappen, maar voer geleidelijk je stappen op. 

 

Maak met jezelf duidelijke afspraken wanneer je wel of niet gaat wandelen. Op welke dagen en op welk tijdstip en maak daar routine van. 

 

Voordelen van wandelen

 

Nog even een aantal voordelen van wandelen op een rij:

 

  • Je kunt het bijna overal doen
  • Het is een weinig blessuregevoelige sport
  • Het is perfect voor de vetverbranding
  • Je geniet heel direct van de natuur
  • Het werkt stress-verlagend
  • Het is minder intensief dan veel andere (duur)sporten 
  • Het is sociaal dus ook een geschikte sport om samen met anderen te doen

 

Wandelschema's, maar let op!

 

Op het web zijn diverse wandelschema's te vinden. Toch is het niet altijd goed om een wandelschema te gebruiken. Het gevaar bestaat namelijk dat je alleen maar bezig bent met het halen van de doelen van het schema, en je niet meer naar de signalen van je lichaam luistert. Daarnaast, wat voor de één een goed programma is, is voor de ander te langzaam of juist te snel. Als je jouw lichaam de opbouw laat bepalen, is de kans veel groter dat je het wandelen steeds leuker gaat vinden.

 

Wil je na verloop van tijd een stapje sneller? Lees dan naar mijn artikel over joggen.

Ben je een geoefend wandelaar en wil je grotere afstanden lopen? Kijk dan op de website van de ANWB.

 

Goede sport of wandelschoenen

 

Ook belangrijk: trek niet zomaar een paar schoenen aan. Koop een paar goede wandelschoenen dat voorkomt blaren. Houd daarbij ook rekening met de wandelomgeving (vlak, heuvel, bergen, drassig, glad) Tips vind je hier

 

Wandelend afvallen

 

Ben je een geoefend wandelaar en wil je door wandelen afvallen? Dat kan met afvallen met een optimale vetverbranding.  

 

 

Heel veel mensen bewegen onvoldoende

 

Lopen is voor de mens de natuurlijkste zaak van de wereld. Want lopen deed de mens altijd al. Vroeger tijdens het jagen, op weg naar een waterplaats of de benen nemen bij gevaar. Als er een neushoorn op je afkomt, blijf je natuurlijk niet staan.

 

Ik weet niet of je hem hebt gekend, maar medicijn deskundige Hippocrates van Kos (ca. 460-377 v.chr.) vader van de geneeskunde, gaf al aan dat wandelen een goed medicijn is.

 

Wandelen een gezonde eetgewoonte en genoeg slaap houden je weg van een bezoek aan de dokter.

 

Waarom is wandelen zo gezond?

 

Tijdens het wandelen gebruik je je beenspieren. Door te wandelen houd je je spieren sterk. Dit geldt ook voor je hart, want dit is ook een spier. Je kunt je beenspieren tijdens het wandelen extra trainen door bijvoorbeeld heuvel-op te lopen.

 

Een wandeling in de natuur zorgt voor een flinke dosis zuurstof. En gaat je zinnen verzetten. Bovendien krijg je een goed humeur van het wandelen: als je beweegt, komen er in het lichaam bepaalde stofjes vrij die een positieve invloed op je stemming hebben.

 

Wandelen als medicijn

 

Bewegen wordt steeds meer gezien en ervaren als medicijn tegen ziekten zoals diabetes 2, hart-, en vaatziekten, chronische vermoeidheid en Burn-out. Bewegen helpt om fysieke en mentale klachten te voorkomen en terug te dringen. Volgens wetenschappers kan wandelen vroege dementie voorkomen, het risico op Alzheimer verkleinen en mentale gezondheid verbeteren.

 

Zo, nu naar buiten en lekker sportief wandelen.

 

Veel wandel plezier!

 

Henk Splinter - Recreatief Bewegen

Hier  kan je reageren, help ik je met advies, antwoorden, nieuwe ingevingen, een glimlach, inspiratie en een duwtje in je rug.